Luottoluokitusyhtiö S&P Global Ratingsin tuoreen raportin mukaan yhdysvaltalaiset mainostajat varautuvat lamaan pienentämällä markkinointibudjettejaan. Ennusteen mukaan talous ajautuu taantumaan lähikuukausina, mutta sen uskotaan jäävän aiempaa arviota lievemmäksi.
Raportissa nousi esiin, että nykyään markkinoijien on helpompaa reagoida suhdanteiden muutoksiin nopeasti verrattuna aikaan, jolloin mainonta painottui lineaariseen televisioon ja mainospaikat ostettiin kuukausia ennakkoon. Muutokset markkinoinnissa, kuten digitaalisen markkinoinnin kasvu ja median kulutuksen murros ovat johtaneet siihen, että mainostilaa ostetaan lähempänä julkaisua.
Talouden suhdanteiden muutokset ovat näkyneet markkinointibudjeteissa perinteisesti hieman jälkikäteen. S&P Global Ratingsin raportti kuitenkin ennustaa, että markkinoinnin ostoprosessien lyhentyessä markkinointibudjeteista voidaan jopa päätellä suhdanteiden suuntaa tulevaisuudessa. Tämä saattaa myös johtaa siihen, että markkinointimenojen trendit ovat entistä alttiimpia heilahteluille.
S&P Global Ratings on nostanut ennustettaan mainosmenojen kasvusta Yhdysvalloissa. Ensi vuonna mainosmenojen arvioidaan kasvavan 8,4 prosenttia. Digitaalisen markkinoinnin menojen odotetaan pysyvän samalla tasolla, kun taas televisiomainonnan odotetaan vähentyvän.
Monet yritykset hyödynsivät pandemian aikana brändin rakennusta ja loivat sillä itselleen kilpailuedun. S&P Global Ratingsin raportin mukaan yritysten kannattaa hyödyntää tätä myös taantuman aikana.
Aiheesta uutisoi Marketing Dive.