MAINOS: Smaily
Edellisessä artikkelissamme aloitimme listauksen vihjeistä toimivaan sähköpostimarkinointiin. Nyt seuraa jatkoa vinkeille, jos edelliset kolme vihjettä on mennyt ohi, löydät ne tästä artikkelista: 12 huippuvihjettä sähköpostimarkkinointiin ja verkkokauppaan: Osa 1
Sähköpostilistastasi pitää huolehtia. Kun huolehdit listastasi, pidät asiakkaasi sitoutuneina, tehostat verkkomyyntiäsi, saat vähemmän listalta poistumispyyntöjä ja bounceja. Katsotaan muutama vinkki, mitä kannattaa tehdä, jotta sähköpostilistasi pysyy kunnossa.
Bounce tarkoittaa sähköpostia, joka ei tavoita vastaanottajaa, vaan sananmukaisesti ponnahtaa (bounce) takaisin. Joskus kyseessä on väliaikainen ongelma, jos esimerkiksi vastaanottajan sähköpostilaatikko on täynnä (soft bounce).
Jos taas selviää, että sähköpostiosoitetta tai domainia ei ole enää lainkaan olemassa, kyseessä on hard bounce. Poista sähköpostiosoite silloin välittömästi listaltasi.
Viestin toimittaminen perille on markkinoinnin onnistumisen elinehto. Jos lähetät sähköposteja sähköpostiosoitteisiin, joiden vastaanottaja ei reagoi tai osoitteeseen, jota ei edes ole olemassa, aiheutat lopulta vahinkoa maineellesi. Huono maine lisää sen todennäköisyyttä, että internet-palveluntarjoaja luokittelee viestisi roskapostiksi ja siirtää siksi viestisi suoraan vastaanottajan roskapostilaatikkoon.
Jos tilaajasi ei ole esimerkiksi puoleen vuoteen avannut yhtäkään lähettämääsi sähköpostia, voit luokitella hänet epäaktiiviseksi. Siinä tilanteessa voit luoda kampanjan, jolla yrität innostaa häntä aktiivisemmaksi sähköpostiesi seuraajaksi. Jos sekään ei auta, poista tilaaja sähköpostilistaltasi. Tietokantojen tapauksessa laatu on ehdottomasti tärkeämpi asia kuin määrä.
On välttämätöntä lähettää tilaajillesi sähköpostia säännöllisesti. Se tekee hyvää brändillesi ja maineellesi, mutta auttaa myös pitämään sähköpostilistasi puhtaana ja aktiivisena. Joka kampanjan avulla saat tiedon viimeisimmistä bounceista ja pikkuhiljaa sinulle kertyy riittävästi dataa, jotta voit tehdä päätöksiä aktiivisten ja epäaktiivisten asiakkaitten suhteen.
Kun asiakas alkaa saada uutiskirjeitäsi, hän odottaa saavansa hyödyllistä, käyttökelpoista sisältöä. Sähköpostilistasi jakaminen pienempiin kohderyhmiin, segmentteihin, tarkoittaa sitä, että sinun on helpompi lähettää lukijallesi juuri hänelle täsmennettyä sisältöä.
Viisi ideaa verkkokaupan sähköpostilistan segmentointiin
Jaa sähköpostilistasi pienempiin ryhmiin tilaajien maantieteellisen sijainnin mukaan (esimerkiksi maa, alue tai kaupunki). Verkkokauppiaana sinulla luultavasti on jo tämä tieto tietokannassasi.
Voit jakaa asiakastietokantasi kohderyhmiin demografisten tietojen, esimerkiksi iän, sukupuolen, varallisuuden tai jopa perhekoon, mukaan. Valitse ne demografiset tiedot, jotka ovat olennaisimpia juuri sinun liiketoiminnallesi.
Jaa listasi ryhmiin sen mukaan, millaista asiakkaittesi ostokäyttäytyminen on. Voit esimerkiksi erotella ostoksia tehneet niistä, jotka eivät ole ostaneet mitään tai analysoida aiempia ostoksia ja ostostapoja. Tarkastele, missä kohden asiakas-elämänkaarta asiakkaasi ovat ja luo sähköpostiesi sisältö sen mukaan.
Jos lähetät paljon erilaisia sähköposteja, on hyvä, jos asiakkaasi voivat itse valita, millaisia viestejä he saavat. Sähköpostin tilaaja ei reagoi viestiin, joka ei kiinnosta häntä.
Kun asiakas voi valita sähköposteilleen häntä kiinnostavat aiheet, hän saa tietoa uusista tuotteita paljon yksityiskohtaisemmin. Jos esimerkiksi myyt erilaisia laitteita, asiakkaasi voi olla kiinnostunut sellaisista tuotteista, joiden hinta laskee jonkin tietyn rajan alapuolelle.
Anna asiakkaittesi valita myös se, kuinka usein he saavat sähköpostia.
Vaikka asiakas ei voi verkkosivuillasi valita postitusmieltymyksiään, voit tietysti aina manuaalisesti jakaa asiakkaitasi eri ryhmiin.
Jotkut asiakkaasi ovat hyvin sitoutuneita, toiset taas avaavat sähköpostejasi vain silloin tällöin. Analysoi tätä tietoa, niin voit yrittää innostaa vähemmän sitoutuneita asiakkaita aktiivisemmiksi tai jopa saada potentiaalisista asiakkaista uusia, pysyviä asiakkaita.
Sähköpostimarkkinointiin voi kuulua hyvin erilaisia sähköposteja. Tällaisia ovat esimerkiksi uutiskirjeet, joiden tarkoitus on markkinoida sekä myyntisähköpostit, joiden tarkoitus on suoraan tai epäsuoraan myydä.
Myyntisähköpostilla on yksi selvä tavoite: saada aikaan myyntiä. Pyri välttämään täysin “kylmien” sähköpostien lähettämistä ja muista, että myös myyntisähköpostit voivat olla segmentoituja. Sisällytä viesteihisi kehotus toimintaan, kuten “osta nyt”, jotta voit myydä tuotettasi tai palveluasi heti.
Jotkut markkinoijat käyttävät välillä tavalliselta sähköpostiviestiltä näyttäviä uutiskirjeitä osana niin sanottua drip-kampanjaansa, jossa tavoitteena on ohjata asiakas askel askeleelta kohti ostoa. Joskus myyntineuvottelijat käyttävät tällaisia sähköposteja myös soittoajan sopimiseen. Pidä kuitenkin mielessä, että tämänkaltaiset suoraa myyntiä sisältävät myyntisähköpostit voivat johtaa siihen, että asiakas poistuu sähköpostilistaltasi tai tekee valituksen roskapostista.
Oheisissa kuvissa näet kaksi esimerkikkiä sähköposteista, joiden tarkoitus on lisätä myyntiä. Grouponin sähköposti esittelee selkeästi valikoiman myytävänä olevia tuotteita. HubSpotin sähköposti taas on esimerkki kirjeestä, jota myynti- tai asiakassuhde-edustaja voi käyttää seurantaviestinä.
Ensinnäkin muista, että myös markkinointisähköpostit voivat epäsuorasti tukea myyntiä. Ne voivat esimerkiksi tarjota ilmaisen kokeilujakson tai ilmaisen toimituksen, lahjan ostoksen yhteydessä, alennuskuponkeja tai näytetuotteita.
Luonnollisesti markkinointi ja myynti kulkevat limittäin: markkinoinnin tulee tukea myyntiä. Markkinointisähköpostit ovat kuitenkin paljon monisyisempiä ja niillä on erilaisia tavoitteita.
Jos järjestät online-tapaamisen, käytät kutsuja markkinointiin. Markkinointisähköpostit voivat myös olla uutiskirjeitä tai ohjeita jonkin tuotteen tarkempaan käyttöön. Niillä voit myös lisätä brändisi tunnettuutta, tehdä kyselyitä ja mainostaa järjestämiäsi kilpailuja.
Edelliset kolme sähköpostimarkkinoinnin vihjettä löydät tästä postauksesta: 12 huippuvihjettä sähköpostimarkkinointiin ja verkkokauppaan, osa 1.
Sähköpostilistan pitäminen toimivana ja aktiivisena vaatii työtä ja huolenpitoa.
Innosta vähemmän aktiivisia sähköpostilistan jäseniä tai poista heidät listalta.