20/20 Helsinki
Toimistot

20/20 Helsingin toimitusjohtaja kertoo, miten pieni toimisto nousi suomalaisen markkinoinnin kärkitekijöiden joukkoon

11.5.2021 13:40
Toni Rajamäki
20/20 Helsingissä työskentelee vain kolme henkilöä, mutta toimiston työnäytteet ovat kansainvälisesti vakuuttavia.

Luova toimisto 20/20 Helsingin tarina on vasta muutaman vuoden vanha, mutta toimisto on jo työnäytteidensä puolesta alansa kärkeä Suomessa. Siitä hyvänä osoituksena toimii tämän vuoden Grand One -kilpailu, jossa toimisto voitti kaksi palkintoa ja sai viisi kunniamainintaa ollen koko kilpailun yksi parhaiten menestyneimmistä toimistoista.


20/20 Helsingin IKEA Unemme -työ voitti parhaan designin palkinnon ja Varjo – Highest-performance XR for every workplace -työ parhaan toteutuksen palkinnon. IKEA Unemme sai kunniamaininnan sarjoissa Paras toteutus, Innovatiivisin teknologian käyttöä ja Paras digitaalinen ulkomainos. Toimiston Spinnovalle tekemä Endless circulation sai puolestaan kunniamaininnat sarjoissa Paras design ja Paras toteutus. 


Grand Onen lisäksi työt ovat menestyneet monissa muissakin kilpailuissa. Tunnustusta on tullut muun muassa kansainvälisissä kilpailuissa One Show’ssa, Webby Awardsissa, Lovie Awardsissa, W3 Awardsissa ja Communicator Awardsissa.


Toimiston menestys on ollut hämmästyttävää siihen nähden, että noin miljoonan euron liikevaihtoon viime vuonna yltänyt yhtiö työllistää vain kolme työntekijää, joista kaksi on omistajia. Suomen suurimmat toimistot työllistävät useita kymmeniä työntekijöitä ja nauttivat kansainvälisen ketjun myötä jopa satojen alan huippuammattilaisen avusta.  



20/20 Helsingillä tilanne on täysin päinvastainen, ja niin se on jatkossakin.



– Meillä on ollut mahtava mahdollisuus päästä työskentelemään asiakkaidemme kautta maailman kärkibrändien kanssa, ja sitä kautta iso kiitos kuuluu meidän rohkeille asiakkaillemme, joilla on ollut meihin alusta asti täysi luotto. Me emme lähtökohtaisesti tavoittele kasvua. Emme todennäköisesti aio rekrytoida lisää väkeä tai puhtaasti tavoitella vain liikevaihdon kasvua, paljastaa 20/20 Helsingin toimitusjohtaja ja perustaja Mia Oksala

 (kuvassa).

Emme todennäköisesti aio rekrytoida lisää väkeä tai puhtaasti tavoitella vain liikevaihdon kasvua

Oksalan sanat kuulostavat epätavallisilta, mutta hetken keskustelun jälkeen on helppo ymmärtää, miksi toimisto haluaa pysyä pienenä. 20/20 Helsingin yksi suurimmista vahvuuksista on nimenomaan pieni ja tuttu työyhteisö, jossa yhteistyö on parhaalla mahdollisella tasolla.



– Me kaikki kolme olemme työskennelleet jo vuosien ajan yhdessä, jo kauan ennen 20/20:n syntymistä. Meidän yhteistyö sujuu saumattomasti, ja meidän välillä oleva luottamus on sataprosenttista. Jos luottamus ei olisi kunnossa, emme menestyisi näin kovan kiireen ja stressin alla.


Myös yhteistyökumppanien suhteen on pidetty sama linja: projekteissa on aina mukana tuttu pieni yhteisö.


– Mukana on kansainvälisesti noin 20-30 henkilöä. Heistä suurin osa on tuttuja jo yli 10 vuoden takaa. Ja koska he toimivat freelancereina, voimme koota ideaalin työryhmän ja skaalata tekemistämme aina asiakasprojektien mukaan, mikä helpottaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamisessa., Oksala kertoo.


Jyri Rapo on toinen 20/20 Helsingin omistajista.

Teknologiaymmärrys tekee eron


Pieni ja sitoutunut työyhteisö ei tietenkään yksinään riitä tuomaan menestystä, vaan siihen tarvitaan paljon taitoa ja lahjakkuutta. 20/20 Helsingissä sitä löytyy.


Toimisto on pystynyt erottautumaan etenkin teknologiaymmärryksensä ansiosta. Suomesta tuskin löytyy montaa toimistoa, joiden teknologiaymmärrys on tällä tasolla markkinoinnin kontekstissa.


– Meitä kiehtoo uudet teknologiat ja niiden käyttäminen. Teknologia on meidän DNA:ssa. Tärkeää on pystyä muotoilemaan tekniset asiat kiinnostavasti ja ymmärrettävästi.

– Me emme kuitenkaan halua pelkästään teknologia-asiakkaita, vaan haluamme työskennellä kaikenlaisten innovatiivisten tuotteiden ja toteutuksien parissa.


Haluamme työskennellä kaikenlaisten innovatiivisten tuotteiden ja toteutuksien parissa

20/20 Helsingin teknologiaosaamisesta hyvänä esimerkkinä voidaan pitää yhteistyötä virtuaalilaseistaan tunnetun Varjon kanssa. Toimisto on rakentanut alustan lähtien Varjon brändiä ja ollut suuri osa yrityksen menestystarinaa. Viime vuonna Varjon arvostus nousi 125–250 miljoonan euron välille, ja yrityksessä piileekin valtava kansainvälinen potentiaali. 


Yhteistyö Ikean kanssa puolestaan on hyvä esimerkki toimiston toisenlaisista asiakkuuksista, joissa asiakkaan brändi tunnetaan perinteisestä kulutustavarasta. 20/20 Helsinki teki kuitenkin Ikealle innovatiivisen kampanjan, jossa teknologia näytteli suurta osaa. 

– Ikea halusi unikampanjan, jossa olisi mukana yhteisöllinen kokemus ja joka tekisi unesta keskustelunaiheen. Uneen liittyen on jo keksitty paljon, joten tarvitsimme uudenlaisen kulman tekemiseen. Siitä syntyi idea reaaliaikaisen taiteen luomisesta unesta saadun datan perusteella, Oksala avaa.


Ikea Unemme -kampanjassa ihmiset saivat jakaa unitietoaan, ja vastauksista saadun datan perusteella syntyi digitaalinen taideteos, joka muutti muotoaan ja ääntään reaaliaikaisesti.

– Teknisestä toteutuksesta vastasivat Zoan ja Evermade. Ilman koko tiimin 110 prosentin panostusta kampanja ei olisi onnistunut. Aina kun tehdään jotain täysin uutta, on tärkeää, että koko tiimi on koko sydämellä mukana.



Ikea-yhteistyössä tuli hyvin esiin 20/20 Helsingille ominainen ennakkoluulottomuus, joka myös on yksi pienen toimiston menestyksen avaintekijöitä.

– Haluamme tehdä mahdollisimman siistiä ja ennakkoluulotonta työtä. Haluamme kaikkien projektiemme olevan sellaisia, joista voimme olla ylpeitä. Meitä on myös pidempään kiehtonut ajatus vahvistaa toimintaamme Aasiaan, missä meillä on jo vuosien takaa kertyneitä suhteita ja kansainvälisen tason tekijöitä. Tämän kautta voimme jälleen ottaa askeleen eteenpäin, sillä haluamme jatkuvasti kehittää tekemistämme ja nostaa rimaa korkeammalle, Oksala kiteyttää.

MAINOS
MAINOS
MAINOS