Mainos

Mainostaja eksyy helposti dataviidakkoon – monimediamittaus kirkastaa kampanjan vaikuttavuuden

7.4.2025 9:47
MarkkinointiUutiset
Pirstaloituneessa mediakentässä mainostajien on yhä vaikempi hahmottaa kampanjoidensa vaikuttavuutta kokonaisuutena.

MAINOS: AudienceProject

Pirstaloituneessa mediakentässä mainostajien on yhä vaikeampi hahmottaa kampanjoidensa vaikuttavuutta kokonaisuutena. Siksi yhtenäinen monimediamittaus on kriittisempää kuin koskaan, eikä sen käyttöönottoa tulisi enää lykätä.

Kirjoittanut Paul Barnard, AudienceProject, Managing Director UK

Mainonnan vaikuttavuutta on pyritty ymmärtämään ja optimoimaan aina massamedian alkuajoista saakka. Yhdysvalloissa 1930-luvun laman aikaan radion kaupallistaminen käynnisti tarpeen mitata yleisöjä – ja siitä alkoi mediamittauksen tarina sellaisena kuin sen tunnemme.

Melkein sata vuotta myöhemmin vanha viisaus “et voi ostaa sitä, mitä et voi mitata” on ajankohtaisempi kuin koskaan. Digitaalinen vallankumous on tuonut mainonnan käyttöön uusia kanavia – digitaalisesta audiosta ja sosiaalisesta mediasta CTV:hen ja digitaaliseen ulkomainontaan. Vaikka tämä avaa uusia mahdollisuuksia, se on tuonut mukanaan myös valtavan määrän erilaisia mittausmenetelmiä ja metriikoita, mikä on tehnyt kampanjoiden kokonaisvaikuttavuuden hahmottamisesta entistä vaikeampaa.

Mittauksen runsaus on paradoksi

Markkinoijilla on käytössään enemmän mittaustyökaluja kuin koskaan aiemmin, mutta juuri tämä runsaus vaikeuttaa oikeiden valintojen tekemistä. Data & Marketing Associationin Effectiveness Databank -tutkimuksen mukaan markkinoinnin vaikuttavuus oli vuonna 2023 jo toista vuotta peräkkäin heikompaa kuin ennen pandemiaa.

Kanavien kasvu ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen, mikä pakottaa brändien markkinointijohdon perustelemaan mediainvestointejansa aiempaa tarkemmin. Vaikka erilaisia metriikoita on tarjolla valtavasti, yksi mittari pysyy: deduplikoitu tavoittavuus ja frekvenssi – eli tavoitetut oikeat ihmiset ilman päällekkäisyyksiä ja montako kertaa he, ihmiset, ovat viestille altistuneet.

Mittaaminen ei ole helppoa – mutta se on mahdollista

AudienceProjectilla olemme rakentaneet monimediamittauksen ratkaisuja Euroopan markkinoille jo yli vuosikymmenen ajan. Kokemuksemme mukaan deduplikoidun tavoittavuuden ja toiston mittaaminen vaatii kehittynyttä teknologiaa, merkittävää infrastruktuuria sekä jatkuvaa ylläpitoa ja investointia. Lisäksi eri toimijoiden toisistaan poikkeavat tavoitteet – erityisesti mittausten vertailukelpoisuuden suhteen – aiheuttavat poliittisia haasteita.

Kaikesta tästä huolimatta on tärkeää kysyä: kannattaako odottaa täydellistä kaiken kattavaa ylimaallista standardia, kun käyttökelpoisia mittausratkaisuja on jo saatavilla? Odottaminen ei ainoastaan jätä arvokkaita optimointimahdollisuuksia käyttämättä – se myös hidastaa koko alan kehitystä. Me uskomme, että mainostajien tulee ottaa käyttöön jo olemassa olevia ratkaisuja, jotka mahdollistavat puolueettoman ja yhteismitallisen mediainvestointien analysoinnin ja optimoinnin jo tänään.

Kohti jatkuvaa, riippumatonta mittausta

AudienceProjectin tarjoamat monimediamittauksen ratkaisut ovat riippumattomia, kattavia ja aina päällä. Tarjoamme mainostajille yhteismitallista tietoa siitä, miten heidän kampanjansa tavoittavat yleisöjä eri kanavissa: avoimessa verkossa, sosiaalisessa mediassa, online-videossa, CTV:ssä ja lineaarisessa televisiossa. Näiden tietojen pohjalta voidaan tehdä perusteltuja päätöksiä ja tavoittaa kohderyhmät tehokkaammin.

Täydellistä ei ehkä koskaan tule – mutta nyt on aika toimia

Median muutos on jatkuvaa, eikä monimediamittauksen “valmis malli” ehkä koskaan toteudu. Siksi ei kannata jäädä odottamaan täydellistä ratkaisua, vaan ottaa käyttöön työkalut, jotka tukevat kasvua ja arvonluontia jo tänään.

Lue lisää: www.audienceproject.com

MAINOS
MAINOS