MAINOS: TikTok
Tässä ovat juuri julkaistun Marketing Mix Modeling -tutkimuksen neljä keskeisintä havaintoa, sekä vinkit siihen, kuinka brändit voivat hyödyntää havaintoja käytännössä:
TikTok erottuu tehokkaana kanavana nopeaan myynnin kasvuun tähtäävissä toimenpiteissä, sillä sen keskimääräinen lyhyen aikavälin ROI on 11,8. Mainostajat saivat lähes 12-kertaisen tuoton alkuperäiseen sijoitukseensa vain kuudessa viikossa. Lisäksi 75 % tutkimukseen osallistuneista brändeistä nimesi TikTokin heille parhaiten toimineeksi mediakanavaksi lyhyen aikavälin tuottojen osalta.
Brändit, jotka olivat jatkuvasti läsnä TikTokissa, saavuttivat korkeamman ja kestävämmän myynnin kasvun verrattuna brändeihin, jotka toteuttivat vain satunnaisia kampanjoita. Jatkuvan näkyvyyden markkinointistrategia TikTokissa lisäsi sekä brändin tunnettuutta että muistettavuutta ja varmisti, että brändit olivat kuluttajien mielessä ostohetkellä.
TikTokin vahvuus ei ole ainoastaan nopeiden konversioiden tuottamisessa, vaan sillä on myös merkittävä rooli pitkäjänteisen brändimarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus osoitti jopa kymmenen kuukautta aikaisemmin TikTokissa tapahtuneen mainosaltistutuksen ROI:n olevan 4,5. Tämä todistaa, että TikTok edistää brändiuskollisuutta ja brändin tunnettuutta vielä pidemmänkin ajan päästä.
Tarinankerrontaan perustuva sisältö, ja aivan erityisesti käyttäjien luoma sisältö tarinallisella lähestymistavalla, toimii paremmin kuin pelkästään hintaan tai tuotteeseen keskittyvät mainokset. Käyttäjien luomalla tarinallisella sisällöllä saavutti 70 % korkeamman ROI:n, ja tämä kertoo aidon ja mukaansatempaavan sisällön voimasta pitkäaikaisen kuluttajasuhteen rakentamisessa. Lisätietoa vaikuttavasta luovan sisällön tuottamisesta saat TikTokin Creative Code Playbook -oppaasta.
Dentsun Marketing Mix Modeling -tutkimus vahvistaa TikTokin roolia sekä lyhyen aikajänteen taktisena kanavana että pitkäjänteisen brändinrakennuksen alustana. Hyödyntämällä jatkuvan näkyvyyden strategiaa sekä käyttäjien luomaa tarinankerrontaa, voivat brändit valjastaa TikTokin koko potentiaalin käyttöönsä, ja saavuttaa poikkeuksellisia ROI-lukuja samalla kun ne luovat merkityksellisiä yhteyksiä kuluttajiin.
Marketing Mix Modeling -tutkimuksen tulokset esiteltiin ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetyssä TikTok Day -tapahtumassa 13. maaliskuuta Valkoisessa Salissa, Helsingissä. Samalla tilaisuudessa juhlistettiin luovuutta ja keskusteltiin siitä, miten TikTokin mahdollisuudet voidaan maksimoida.
Haluatko syventyä Marketing Mix Modeling -tutkimukseen tarkemmin? Lue koko Dentsun raportti!