Aikakausilehdet ovat kärsineet maailman digitalisoitumisesta, mutta digitaalisuus on samalla myös auttanut printtilehtiä, kertoo aikakausilehtikustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumin Aikakausimedian tutkimus.
Tutkimuksen mukaan aikakausimedioiden somenäkyvyys on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Vuonna 2020 suomalaisilla aikakausimedioilla oli 4,5 miljoonaa seuraajaa sosiaalisen median kanavissa. Vuoden 2016 jälkeen aikakausimediat ovat saaneet lähes kaksi miljoonaa uutta someseuraajaa.
Seuraajamäärältään suurin mediaryhmä on naistenlehdet, joilla on vajaat 599 000 seuraajaa somessa. Asuminen-, puutarha- ja remontointilehdet jäivät kärkipaikasta vain noin tuhannen seuraajan päähän. Kolmanneksi suosituin mediaryhmä on talous-, markkinointi ja medialehdet, joilla on vajaat 358 000 seuraajaa.
Naistenlehdistä seuraajamäärältään suosituin lehti on Me Naiset, jolla on 115 000 seuraajaa. Se ei kuitenkaan kuulu kaikkien mediaryhmien suosituimpien aikakausilehtien joukkoon. Sosiaalisen median suosituin aikakausilehti on Talouselämä, jolla on vajaat 224 000 seuraajaa. 200 000 tuhannen seuraajan kerhoon yltävät myös Aku Ankka (211 000) ja Suomen Luonto (204 000).
Kaikista aikakausilehtien seuraajista puolet on Facebookissa, mutta Facebookin osuus on laskussa. Instagramin osuus kaikista seuraajista on puolestaan nousussa, ja sen osuus on nyt 29 prosenttia.
Suosituimmat mediaryhmät somessa:
1. Naistenlehdet 599 000 seuraajaa
2. Asuminen, puutarha ja remontointi 598 000 seuraajaa
3. Talous, markkinointi ja media 358 000 seuraajaa
4. Lapset ja nuoret 332 000 seuraajaa
5. Ruoka ja juoma 308 000 seuraajaa
Suosituimmat aikakausilehdet somessa:
1. Talouselämä 224 000 seuraajaa
2. Aku Ankka 211 000 seuraajaa
3. Suomen Luonto 204 000 seuraajaa
4. Suomen Kuvalehti 162 000 seuraajaa
5. Seiska 157 000 seuraajaa