Kolumni

Aikomuspuhe ei kiinnosta kuin yrityksiä itseään – kestävämpi tulevaisuus syntyy sitouttamalla kuluttajat muutokseen

4.3.2024 9:35
Jere Rinne
Kun paine muutoksesta kestävämpään tulevaisuuteen kasvaa ja hiekka tiimalasissa vähenee joka päivä, ei aikomuspuheen ja itsestäänselvyyksien toistamisella saavuteta mitään. Muutos tehdään näyttämällä parempi tulevaisuus, jota on houkuttelevaa rakentaa yhdessä, kirjoittaa Jere Rinne

Jouluna 2010 Kolumbiassa käynnistyi sotilasoperaatio, jossa asennettiin 2 000 liikkeentunnistimella varustettua jouluvaloa viidakkoon. Yhdessä 28-metrisessä puussa paljastui valojen syttyessä viesti, johon oli kirjoitettu vapaasti suomennettuna “Jos joulu voi tulla viidakkoon, sinä voit tulla kotiin. Demobilisoi. Kaikki on jouluna mahdollista.

FARC-sissien käyttämällä reitillä oli yhdeksän muuta valaistua puuta, joissa viestit kannustivat luopumaan aseista ja palaamaan rakkaiden pariin. Yhteensä noin viisi prosenttia kapinallisista teki sen. MullenLowe SSP3 suunnitteli vielä tämän jälkeen muun muassa kaksi jalkapalloon liittyvää kampanjaa, joilla tavoiteltiin samaa kuin joulukampanjalla: saada maahan rauha.

Yhteensä kampanjoiden aikana arvioidaan lopulta 18 000 sissin luopuneen aseista, millä oli merkittävä vaikutus vuoden 2016 historialliseen rauhansopimukseen.

Mitä viidakkoon pystytetyissä viesteissä olisi lukenut, jos tavoitteeksi olisi asetettu kertoa Kolumbian hallinnon vastuullisuudesta? Pyrimme rauhaan vuoteen 2020 mennessä. Olemme vähentämässä aseiden ostoa 20 % seuraavien vuosien aikana. Luotiliivimme ovat täysin kierrätettävissä. Tuomitsemme lapsisotilaiden käyttämisen.

Aikomuspuheella on markkinoinnissa tai viestinnässä lopulta vaikea herättää muuta tunnetta kuin ärtymystä tai turhautumista.
MAINOS

Aikomuspuheella on markkinoinnissa tai viestinnässä lopulta vaikea herättää muuta tunnetta kuin ärtymystä tai turhautumista. Helpointa se on ohittaa kokonaan. Saman vaikutuksen saa aikaiseksi kommunikoimalla vastuullisuutena asioita, jotka ovat normaalin moraalikäsityksen näkökulmasta yksiselitteisesti väärin tai joilla ei ole todellista vaikutusta muutoksessa kohti parempaa.

EU:n näillä näkymin vuonna 2026 voimaan tulevan Green Claims -direktiivin tavoite on poistaa valheelliset väitteet ja sitä kautta rajoittaa myös yritysten aikomuspuhetta. Vähemmän on kuitenkin puhuttu direktiivin tavoitteesta tehdä kuluttajista aktiivisia toimijoita. Markkinointiviestinnän näkökulmasta se on keskeisempi muutos kuin se, mitä yritykset saavat enää kertoa omista aikomuksistaan. Asiakkaat pitää saada aidosti uskomaan ja sitä kautta toimimaan omilla valinnoillaan sen muutoksen eteen, jota yritysten odotetaan tekevän.

Kolumbian rauhaan tähtääviä kampanjoita johtanut Jose Miguel Sokoloff on sanonut mainonnan olevan erittäin voimakas väline maailman muuttamisessa parempaan. Sisseille ei kommunikoitu hallituksen hyvistä aikeista tai peitelty kestämätöntä nykytilaa, vaan heidät kutsuttiin mukaan parempaan tulevaisuuteen.

Mikään ei estä yrityksiä ja meitä tekemästä samaa.

Jere Rinne on utelias toimitusjohtaja, jota kiinnostaa melkein kaikki. Sen vuoksi viestintätoimisto on täydellinen ympäristö hänelle. Ja koska maailma ei ole läheskään valmis, niin hänen kolumninsa käsittelevät usein kehittämistä, muutosta ja tulevaisuutta.

MAINOS
MAINOS