Moni yritys kuvailee itseään luotettavaksi, mutta harvemmin kertoo, mitä se oikeastaan sillä tarkoittaa. Luottamus rakentuu lähes aina teoille. Viherpesu on tästä hyvä esimerkki. Kuluttajat kokevat usein viherpesuksi sen, että yritykset vain puhuvat vastuullisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä. Ilman oikeita tekoja asia jää ilman todisteita.
Sama pätee työelämään. Jos lupaat tehdä jotain mutta jätätkin sen tekemättä, nakerrat luottamusta. Luottamuksen rikkouduttua sen takaisinsaaminen on todella vaikeaa.
Markkinointialalla eletään kilpailukautta. On vuoden toimistoa, huippuja, effieitä. Kilpailuissa etsitään usein poikkeuksellista luovuutta, vaikuttavuutta tai tuloksellisuutta. Jotta päästään tekemään poikkeuksellisia tekoja, tarvitaan erityistä asiakkuutta ja asiakassuhdetta. Erityisten asiakkuuksien ja asiakassuhteiden ytimessä on aina luottamus. Ymmärrämmekö me kuitenkaan luottamuksen tärkeyden?
Yksi parhaista paikoista lisätä luottamusta on silloin, kun se on vaarassa.
Vaikka luottamus onkin erityisen herkkä särkymään, yksi parhaista paikoista lisätä sitä on silloin, kun se on vaarassa. Jos tällaisessa tilanteessa kannat vastuusi erityisen hyvin, osoitat, että olet paikalla vaikeissakin hetkissä ja pystyt vahvistamaan suhdetta asiakkaaseen. Tässä toimii sama asia kuin valuutassa. Silloin, kun sitä on vähän, sitä tulee katsottua erityisellä tarkkuudella ja se on erityisen arvokasta.
Luottamus ei ole yksisuuntainen ilmoitus vaan molemminpuolinen sitoumus. Se syntyy arjen kohtaamisissa ja osoitetussa huolenpidossa. Luottamusta ei voi ottaa, vaan se pitää lunastaa toistuvasti.
Vasta luottamuksellisessa ja turvallisessa ympäristössä ihmiset uskaltavat heittää niitä poikkeuksellisia ideoita, joilla voitetaan palkintoja.
Esimerkiksi työnantajan ja työntekijän välillä palkanmaksu tai työpaikalle saapuminen eivät ole kumpikaan vielä osoituksia luottamuksesta. Sen sijaan kannustava palaute, vastuun ottaminen vaikeista tehtävistä ja toisen huomioiminen ovat jo luottamusta rakentavia tekoja. Niiden avulla luot luottamuksellista ilmapiiriä, joka on keskeisessä roolissa psykologisesti turvallisen ympäristön rakentamisessa. Vasta luottamuksellisessa ja turvallisessa ympäristössä ihmiset uskaltavat heittää niitä poikkeuksellisia ideoita, joilla voitetaan palkintoja. Luottamuksellista ilmapiiriä rakennetaan yhdessä, ja jokaisella on siinä vastuunsa.
Miten siis voin osoittaa olevani luottamuksen arvoinen?
Luottamus rakentuu tekojen sekä vastuunkannon kautta ja vaatii aikaa. Olen koittanut elämässäni noudattaa aikanaan saamaani erittäin tärkeää oppia. ”Alilupaa, ylitoimita". Näin jälkikäteen huomaan, että tuossa lauseessahan on kyse luottamuksen peruspilarista: Luo toiselle realistiset odotukset ja ylitä ne. Tätä ohjetta on niin kovin helppo noudattaa väärinpäin tässä pikavoittojen maailmassa. Pikavoitoilla emme kuitenkaan rakenna kestäviä asiakas- tai työsuhteita. Ja vasta kestävissä, luottamuksellisissa asiakas- ja työsuhteissa pääsemme tekemään maailmaa muuttavia tekoja.
Anttoni Heikura on toiminut monipuolisissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä noin 15 vuoden ajan. Päivätyössään hän vastaa hybridimarkkinointitoimiston henkilöstöstä, työilmapiirin kehittämisestä sekä tiedonhankinnan tiimistä. Kirjoitusten keskiöön hän nostaa uusia kulmia ihmisestä, motivaatiosta, kehittymisestä ja hyvinvoinnista.