Suomalaisista johtavista viestijöistä 90 prosenttia kertoo aikovansa vähentää tai lopettaa kokonaan X:n käytön, kertovat Procomin Viestinnän pulssi -verkkopaneelin tulokset.
Myös Tiktok on alamäessä, sillä saman kyselyn perusteella 60 prosenttia vastaajista aikoo vähentää, lopettaa tai olla ottamatta sitä käyttöön.
Bluesky sen sijaan on kyselyn perusteella kanava, jossa organisaatioiden johdon ja asiantuntijoiden viestintää halutaan lisätä.
Ylivoimainen ykkönen johtavien viestijöiden listalla on kuitenkin Linkedin, jonka käyttöä lähes kaikki johtava viestijät suosittelevat lisäämään organisaatioissaan. Toiseksi suosituin on Instagram, jota suosittelee hieman yli puolet paneeliin vastanneista. Bluesky on tällä listalla kolmas, ja sitä suosittelee 40 prosenttia vastaajista.
Vähiten suosituksia saavat X, jota suosittelee vain 9,5 prosenttia ja Tiktok, jota suosittelee 2,4 prosenttia vastaajista.
LinkedIn on kärjessä myös kysyttäessä, minkä kanavan käyttöä organisaatiot aikovat tulevaisuudessa lisätä. Yli 60 prosenttia vastaajista aikoo lisätä LinkedInin ja yli 50 prosenttia Blueskyn käyttöä. Kolmanneksi suosituin on Threads. X:n käyttöä yksikään kyselyyn vastanneista 42 johtavasta viestijästä ei aio lisätä.
Vastaajia pyydettiin verkkopaneelissa laittamaan somekanavat järjestykseen sen perusteella, kuinka hyvin ne tavoittivat heidän kohdeyleisönsä. Ylivoimaisesti tavoittavimmaksi rankattiin Linkedin, jonka mainitsi parhaana 37 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi eniten ykkösmainintoja sai Facebook 14 prosentin osuudella. Bluesky arvioitiin kuitenkin vielä heikoimmaksi tavoittavuudessa – yhdessä Signalin kanssa.