Alko vähentää juomahävikkiään pitämällä vaurioituneet pakkaukset myynnissä ja tuottamalla hävikkijuomista esimerkiksi biokaasua ja marmeladia. Juomahävikin vähentäminen on yksi Alkon vastuullisuustavoitteista.
68 prosenttia Alkon juomahävikistä syntyy panimotuotteista, joiden päiväys ylittyy. Omalla toiminnallaan Alko pyrkii vaikuttamaan hävikin pienentämiseen ennakoinnilla ja valikoiman kehittämisellä. Erityisesti kausituotteiden hävikkimäärissä on suuri merkitys sillä, miten hyvin kausituotteiden menekin ennustaminen on onnistunut, selviää Alkon tiedotteesta.
Lyhyen sesonkinsa takia esimerkiksi glögiä jää joka talvi yli, eivätkä päiväykset riitä seuraavaan sesonkiin saakka. Hävikkiglögistä on nyt valmistettu Glövikki-marmeladia, jota jaetaan maistiaisina osassa Alkon myymälöistä joulun alla.
– Kyseessä on kokeiluerä, joka on teetetty omasta alkoholittomasta Pihlajanmarjaglögistämme. Glövikki on mainio esimerkki siitä, miten pienilläkin teoilla voimme vähentää juomahävikkiä ja antaa tuotteelle uuden elämän, kertoo laadunvalvonnan päällikkö Juha Viikari.
Jatkossa Alko myös pitää vaurioituneita pakkauksia myynnissä. Aiemmin tuotteet on hävitetty.
– Jatkossa kuluttajat voivat nähdä myymälöissämme tuotteita, joilla on vaurioitunut pakkaus -kaulurimerkintä. Merkintä kertoo, että pakkaus on vaurioitunut, mutta itse tuotteen sisältö on täysin kunnossa. Uskomme vahvasti, että nämäkin tuotteet löytävät ostajansa, sillä yhä useampi kuluttaja haluaa osaltaan olla mukana vähentämässä hävikkiä, toteaa Viikari.
Etiketti- ja pakkausvaurioisia tuotteita hävitetään Alkossa vuosittain noin 20 000 pakkausta. Alkon tavoitteena on pienentää tätä hävikkiä vähintään puoleen.
Alkon hävikistä suuret juomaerät ja keskusvaraston juomahävikki toimitetaan yhteistyökumppanille, joka hyödyntää juomat biopolttoaineen valmistuksessa. Koko hävikistä 80 prosenttia syntyy kuitenkin myymälätasolla.
– Vielä toistaiseksi emme ole löytäneet taloudellisesta ja ympäristönäkökulmasta sitä kestävintä tapaa kerätä pieniä yksittäisiä hävikkieriä myymälöistä, vaan juomat hävitetään myymälässä. Työtä meillä siis vielä riittää, toimitusketjusta vastaava johtaja Tino Battilana toteaa.
Keinot hävikkijuomien hyödyntämiseen ovat rajallisemmat kuin esimerkiksi ruokahävikin kohdalla, sillä Alko ei myy alkoholituotteita alennuskampanjoilla, eikä ylijäämäalkoholia voi ruoan tapaan jakaa hyväntekeväisyyteen.
Vuonna 2020 Alkon juomahävikki oli 0,3 prosenttia myydyistä juomalitroista. Hävikkiä syntyi siis noin 300 000 litraa, kun koko vuoden myynti oli 92,7 miljoonaa litraa. Juomahävikkiä syntyy vanhenevista tuotteista, asiakaspalautuksista, pakkausten vaurioitumisesta ja tuotteiden takaisinvedosta.