Brändit

Ammatillisilla oppilaitoksilla Suomessa hyvä maine – paras jättää taakseen jopa suurimman osan maan korkeakouluista

1.6.2023 12:11
Mikko Perttunen
Toimialan maine on kuitenkin selvästi heikompi kuin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen.

T-Median Luottamus & Maine- mallilla alkuvuodesta toteuttama tutkimus osoittaa suomalaisten arvostavan ammatillisia oppilaitoksia. Tutkituista 28 oppilaitoksesta peräti kaksitoista oli maineen keskiluvultaan hyvällä tasolla. Yksikään oppilaitoksista ei ollut huonomaineinen.

Tutkimukseen osallistui kaikkiaan yli kuusituhatta 15–65-vuotiasta suomalaista. Tutkitut oppilaitokset edustivat laaja-alaisesti erityyppisiä organisaatioita sekä koulutusprofiilinsa että omistuspohjansa osalta. Mukana oli monialaisia koulutuskuntayhtymiä, elinkeinoelämän oppilaitoksia, erikoistuneita aikuiskoulutuskeskuksia sekä erityisoppilaitoksia.

Tutkimuksessa parhaimmat mainearvosanat saivat ammatilliset erityisoppilaitokset.

"Tulokset osoittavat, että Suomessa useat ammatilliset oppilaitokset pystyvät maineen tasolla kilpailemaan ammattikorkeakoulujen ja tiedekorkeakoulujen kanssa."
MAINOS

– Tulokset osoittavat, että Suomessa useat ammatilliset oppilaitokset pystyvät maineen tasolla kilpailemaan ammattikorkeakoulujen ja tiedekorkeakoulujen kanssa. Esimerkiksi parhaan maineen keskiluvun tutkimuksessa saanut Ammattiopisto Luovi, jättää maineessaan taakseen suurimman osan maamme korkeakouluista, tutkimuksesta vastannut T-Median asiantutija Andrei Sergejeff kertoo tiedotteessa.

Ammatillisen sektorin toimialamaine on kuitenkin tutkimuksessa merkittävästi heikompi kuin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen toimialamaine.

– Kyseessä ei ole enää aste-ero, vaan mittaluokkaero. Tämä tarkoittaa, että suomalaisten näkemykset koulutussektorista ovat polarisoituneet. Tällä hetkellä Suomessa on mainiossa maineessa paistatteleva korkeakoulusektori, sekä huomattavasti laimeammassa maineessa oleva ammatillinen koulutussektori. Eikä tässä välissä ole mitään, T-Median asiantuntija Susanna Saarenpää kertoo.

Tutkimuksen osoittama mainetilanne on haasteellinen koko ammatillisen koulutussektorin kannalta: Luottamus & Maine -tutkimus osoittaa, että hyvästä maineesta seuraa vahva sidosryhmätuki. Samaten heikosta maineesta seuraa heikko tuki.

Hyvämaineiset organisaatiot saavat osakseen suotuisaa käytöstä, kuten luottamusta, suosittelua ja tukea kriiseissä. Mutta yksittäisten oppilaitosten vahva maine ei auta, mikäli alalle ei hakeuduta lähtökohtaisesti opiskelemaan tai työskentelemään.

Tulokset pohjautuvat T-Median 23.1.–23.2.2023 toteuttamaan ammatillisten oppilaitosten Luottamus & Maine -tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin suuren yleisön mielikuvia 28 ammattioppilaitoksesta sekä toimialasektorista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 052 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

MAINOS
MAINOS