Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kaipaavat oman työnsä arviointiin laadun painottamista määrän ylitse. Yli puolet (55 prosenttia) alan ammattilaisista toivoo, että tulevaisuudessa tärkein mittari työn onnistumisen mittaamiselle olisi asiakastyytyväisyys. Asia selviää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toteuttamasta Myynti & Markkinointi 2021 -barometrista.
Tällä hetkellä työn onnistumisen mittaaminen ei vastaa myynti- ja markkinointialan ammattilaisten toiveita. Tulosseurannassa eniten painoarvoa saavat toteutuneet kaupat euromääräisinä (52 prosenttia), myynnin kasvu (47 prosenttia), organisaation tai osaston tulos (46 prosenttia) ja myyntikate (42 prosenttia).
Laadun painottaminen tulosseurannassa on perusteltua, sillä asiakastyytyväisyys ja pitkään jatkuvat asiakassuhteet takaavat tuotot. Pitkäaikaiset asiakkuudet myös hoituvat pienemmillä kustannuksilla.
− Asiakkaan puolella oleminen on myynti- ja markkinointialan ammattilaisille tärkeää pitkällä tähtäimellä. Ihmisillehän me loppujen lopuksi tätä työtä teemme, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki (kuvassa) huomauttaa tiedotteessa.
Barometrin tulokset viittaavat siihen, että työelämä kaipaa pehmeämpiä arvoja. Myyntitulosten mittaamiselle on helpompaa valita määrälliset mittarit, ja tämä voi viedä huomiota pehmeämmiltä laatumittareilta. Esimerkiksi markkinoinnin laatumittarit jäävät helposti myyntilukujen seurannan jalkoihin.
− Johtajien kannattaisi tarkastella myynnin ja markkinoinnin onnistumisen mittareita uudelleen. Lisäksi alojemme ammattilaisia olisi syytä kuunnella tarkalla korvalla ja ottaa heidät mukaan myös strategisen tason suunnittelutyöhön, korostaa Hovinmäki.
Vaikka onnistumisen mittaamiseen kaivataankin muutosta, ovat alan ammattilaiset kuitenkin tyytyväisiä työhönsä. Myöskään työarkea muuttanut pandemia ei ole rokottanut tyytyväisyyttä. Kyselyyn vastanneista 84 prosenttia viihtyy työssään ja kokee työnsä merkitykselliseksi. Sama luku oli vuotta aiemmin 86 prosenttia.
Lisäksi lähes puolet (47 prosenttia) alan ammattilaisista haluaa jatkossakin työskennellä alalla. Tämä on poikkeuksellista verrattuna moneen muuhun alaan.
− Barometrimme tulokset antavat positiivisen viestin alaa harkitseville. Selkeästi alalla on tyytyväistä porukkaa, joka tekee työtään rakkaudesta lajiin ja suurella intohimolla, Hovinmäki iloitsee.
Myynti & Markkinointi 2021 -barometrin vastaukset kerättiin sähköisellä kyselyllä 1.–12.11.2021 ja 15.–20.11.2021. Kyselyyn vastasi 1 558 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista.
Barometrin raportti on ladattavissa täällä.