Kuva: Canva Pty Ltd.
Brändit

Aurinkomatkoilla on tänä vuonna paras asiakaskokemus 55 yritystä käsittävässä tutkimuksessa

24.10.2024 11:32
Mikko Perttunen
Onnibus putosi listalla niin asiakaskokemuksen kuin -uskollisuudenkin mittareilla.

Aurinkomatkoilla on paras asiakaskokemus tämän vuoden Asiakkuusindeksi 2024 -tutkimuksessa. Asiakkuusmarkkinointiliiton tutkimuksessa oli tänä vuonna mukana 55 yritystä kahdeksalta toimialalta.

Toiseksi paras asiakaskokemus on Yliopiston Apteekilla ja kolmanneksi paras Ikealla.

Uskollisimmat asiakkaat löytyvät viime vuoden tapaan S-ruokakaupoilla. Myös asiakasuskollisuus-indeksissä kärkikolmikkoon yltää Ikea, joka on listan toinen, ja Aurinkomatkat, joka sijoittui kolmanneksi.

Eniten sijoitustaan asiakaskokemuksen osalta nosti viime vuodesta Finnair, yhteensä 18 sijaa. Parhaan asiakaskokemuksen omaava Aurinkomatkat on myös osa Finnair-konsernia. Suuria nousuja listalla tekivät myös kymmenen kärkeen yltänyt Tallink Silja, Lähi-Tapiola, Lidl, Vattenfall ja Tokmanni.

MAINOS

Eniten sijoitus putosi Onnibusilla, joka päätyi sijalle 39 eli 23 sijaa alemmaksi kuin viime vuonna. Laskijoiden joukossa olivat myös muun muassa Biltema, Fennia ja Clas Ohlson.

Asiakasuskollisuuden osalta suurin kärsijä viime vuoteen nähden oli niin ikään Onnibus. Laskua oli lisäksi muun muassa Säästöpankin, Eckerö Linen ja Gigantin asiakasuskollisuudessa.

Eniten asiakasuskollisuus-indeksissä nousivat Lähi-Tapiola ja POP-pankki, kumpikin noin 20 sijaa.

Vastaajat ovat kaikkein valmiimpia vaihtamaan sähköyhtiöiden ja teleoperaattoreiden asiakkuutensa toiselle toimijalle.

Yritysten asiakkailta kysyttiin myös mielikuvaa yritysten vastuullisuudesta 13 osa-alueella.

Vastuullisimmaksi 55 yrityksen joukosta koetaan Yliopiston Apteekki, toiseksi vastuullisimmaksi Aurinkomatkat ja kolmanneksi Vattenfall. Aurinkomatkat nousi vastuullisuuslistalla 14 sijaa. Eniten sijoitustaan paransi Tallink Silja, 27 sijaa, ja suurin putoaja oli Fennia, jonka sijoitus laski kymmenen kärjestä sijalle 30.

Lue myös: Asiakkuusindeksi 2023 -tutkimus: Koiranruokakohussa ryvettynyt Musti ja Mirri asiakaskokemukseltaan parhaiden yritysten joukossa

Asiakaskokemus, kymmenen kärki

1. Aurinkomatkat

2. Yliopiston apteekki

3. Ikea

4. Alko

5. S-ruokakaupat

6. Tallink Silja

7. Musti ja Mirri

8. Zalando

9. Viking Line

10. If

Asiakkuusindeksi on vuosittainen tutkimus yritysten asiakaskokemuksesta ja asiakasuskollisuudesta

Tutkimukseen vastasi 3543 yritysten asiakasta arvioiden 55 yritystä syyskuun aikana

Tutkimus on toteutettu vuodesta 2009 alkaen

MAINOS
MAINOS