Avoimien työpaikkojen ilmoitusmäärän lasku osui viime vuonna myös viestintä- ja markkinointialaan. Vuonna 2023 Duunitorin nettisivuilla ilmoitettujen viestintä- ja markkinointialan avoimien työpaikkojen määrä laski peräti 30 prosenttia, kun aiempana vuonna lasku oli vain kaksi prosenttia, kerrotaan Viesti ry:n tiedotteessa. Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry tilasi Duunitorilta dataa julkaistuista työpaikkailmoituksista ja kokosi haetuimmista titteleistä TOP 20 -listauksen.
Avoimia työpaikkoja alalla oli kaiken kaikkiaan 3 126. Laskua oli toisaalta vähemmän kuin avointen työpaikkojen määrässä yleisesti. Kaikkien avointen työpaikkojen määrä Duunitorissa laski noin 35 prosenttia.
– Etenkin loppuvuodesta 2023 syntyi melko iso ero verrattuna vuoteen 2022. Samansuuntainen ilmiö on nähtävillä tällä hetkellä, jos vertaamme vuoden 2024 avoimien työpaikkailmoitusten määrää vuoteen 2023, Duunitorin avainasiakaspäällikkö Mikko Savolainen kertoo tiedotteessa.
Samaan aikaan, kun avoimien työpaikkojen määrä on laskenut, saavat Duunitorin työpaikkailmoitukset keskimäärin enemmän lukukertoja kuin vuosi sitten. Tämä näkyy myös suurina hakijamäärinä viestintäalalla. Yhtä viestintäasiantuntijan pestiä on saattanut hakea nyt jopa yli 500 henkilöä.
Myös työttömyyskassan etuutta saavien Viestin jäsenten määrä on lähes tuplaantunut. Huhtikuusta 2023–huhtikuuhun 2024 etuutta sai 146 henkilöä, kun 2022–2023 etuutta sai 86 henkilöä. Työttömyyskassasta voi saada etuutta lomautuksen, irtisanomisen tai vuorotteluvapaan takia.
Vuonna 2023 viestinnän ja markkinoinnin alalla haettiin lukumäärällisesti eniten viestintäasiantuntijoita (510) ja markkinointipäälliköitä (378). Vähiten etsittiin viestintäkonsultteja (4) ja julkaisutoimittajia (1). Tubettajia ei etsitty enää ollenkaan vuonna 2023, kun vielä vuonna 2022 niitä haettiin kahdessa työpaikkailmoituksessa.
Kaikkien avoinna olevien positioiden määrä laski vuoteen 2022 verrattuna. Eniten laskivat CRM specialistien (-77 %) ja viestintäkonsulttien (-64 %) tarve. Viestintäkonsulttien avoimet rekrytoinnit laskivat jo toista vuotta peräkkäin. Vähiten laskua oli havaittavissa viestintäkoordinaattoreiden (-6 %) tarpeessa. Viestintäasiantuntijoiden haut laskivat prosentuaalisesti vähemmän (-19 %) kuin viestintäpäälliköiden (-28 %).
Avointen työpaikkojen määrään voivat myös vaikuttaa muutokset organisaatioiden tarpeissa, viestintä- ja markkinointitehtävien ulkoistamisessa, henkilöstön vaihtuvuudessa tai käytettyjen titteleiden trendeissä.