Postin teettämä tutkimus todistaa, että kuluttajaverkkokaupan lisäksi myös B2B-verkkokauppa on kasvanut jättimäisin askelin korona-aikana.
Ennen korona-aikaa epäsuorista B2B-hankinnoista 36 prosenttia tehtiin digitaalisissa kanavissa, ja viime vuoden tutkimuksesta selvisi, että osuuden arvioidaan olevan viiden vuoden päästä 51 prosenttia. Osuuteen päästiin kuitenkin melkein lähes vuodessa, sillä viimeisen vuoden aikana 47 prosenttia kaikista B2B-hankinnoista tapahtui digitaalisesti, kertoo tuore tutkimus.
Kehityksen odotetaan tasaantuvan. Tuoreimman arvion mukaan viiden vuoden päästä 62 prosenttia hankinnoista tehdään digitaalisissa kanavissa.
Tutkimuksen mukaan yritykset ovat selvästi avoimempia digitaalista kehitystä kohtaan kuin aiemmin. 97 prosenttia vastaajista uskoo digitaalisten tilauskanavien tulleen jäädäkseen. Yhä useammat yritykset uskovat pystyvänsä ottamaan käyttöön uuden hankintamallin tai -prosessin 1–2 viikossa. Näin sanoi 66 prosenttia ostajista. Vuotta aiemmin lukema oli 54 prosenttia.
Digimyönteisyys näkyy muun muassa kasvaneiden B2B-verkkokauppojen määränä. Jo 40 prosentilla B2B-myyjistä on rekisteröitymisen vaativa suljettu verkkokauppa, kun taas vuosi sitten sellainen löytyi vain 29 prosentilla.
B2B-myyjät sanovat digitalisoitumisen kehittäneen myyntiä selvästi, sillä myyjät sanovat säästäneensä aiempaa enemmän aikaa ja myynnin olevan tehokkaampaa kuin ennen korona-aikaa. Myyjät painottavat positiivisina asioina etenkin sitä, että verkossa heidän toimialueensa on suurempi kuin aiemmin ja että tunnettuutta pystyy lisäämään. Ostajan näkökulmasta katsottuna verkko-ostamisessa suurena etuna sanotaan olevan hintojen helppo vertailu.
Tutkimuksessa saatiin myös monia muita mielenkiintoisia tuloksia: Kuluttajapuolella suosittu verkkopankki- ja korttimaksaminen on tullut vahvasti myös B2B-puolella. Lisäksi perinteiset viestintäkanavat ovat edelleen kovassa käytössä, sillä puhelin ja sähköposti ovat yhä suosituimpia viestintävälineitä epäsuorissa tavaranhankinnoissa