Suuri ostospäivä Black Friday näkyi myös käytetyn tavaran myynnin kasvuna, kerrotaan Huutokaupat.comista. Päivä ilmeisesti aktivoi kuluttajia etsimään edullista ostettavaa laajemminkin, sillä käytettyä tavaraa myytiin kappalemäärissä alustalla jopa 18 prosenttia enemmän kuin edellisellä viikolla ilman minkäänlaista erillistä Black Friday -mainontaa tai alennusmyyntejä.
Noin puolet kaikista Huutokaupat.comin kautta myydyistä kohteista oli niin sanotun Black Weekin aikana käytettyä tavaraa. Sivuston kävijöitä kiinnostivat erityisesti kodin sisustus, pihan ja terassin valaistus, harrastusvälineet sekä elektroniikka kuten puhelimet, tabletit ja televisiot.
– Verkkohuutokaupassa tuotetta ei vain klikata ostoskoriin vaan tehdään tarjous. Tämä saa kuluttajat harkitsemaan ostopäätöstä kauemmin ja siten tekemään vastuullisempia hankintoja, Huutokaupat.comin toimitusjohtaja Santtu Poutanen muistuttaa.
Huutokaupat.comissa ei ole havaittu, että Black Friday olisi vaikuttanut palautettujen tuotteiden määrään tämän tai viime vuoden aikana. Sivuston tilastojen mukaan ihmiset siis myös sitoutuvat tekemiinsä huutokauppahankintoihin.