Markkinointiuutiset tapasi Peter Jørgensenin Helsingissä. Kuvat: Mikko Perttunen
Ilmiöt

🔍 Boozt.comin perustaja Peter Jørgensen Markkinointiuutisille: ”Kun ihmiselle tulee vastaan jotain superhalpaa, hän ei välitä vastuullisuudesta enää pätkääkään”

27.6.2024 9:41
Mikko Perttunen
Jørgensenin mielestä markkinoita on säädeltävä tiukemmin, jotta verkkokaupat ovat samalla viivalla.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.

Ultrapikamuodin verkkokaupat ovat tulleet rytinällä Eurooppaan, ja samalla pidempään toimineet suuret muodin verkkokaupat ovat joutuneet uuden eteen.

– Pikamuotiyritysten suosio on tietysti noussut hurjasti. Vastuullisuuden kannalta on tärkeää, että sääntöjä ja sääntelyä on ja että sitä tulisi jatkuvasti lisää, mutta kaikkien pitäisi olla sen suhteen samalla viivalla, Boozt.comin perustaja ja kaupallinen johtaja Peter Jørgensen kertoo Markkinointiuutisille.

Hän muistuttaa, että lainsäätäminen on kuitenkin ensisijaisesti poliitikkojen tehtävä, vaikka yritykset voivat lobata ja yksittäiset kansalaisetkin painostaa heitä sääntelyn tasapuolisuuteen, jotta esimerkiksi kaikki Eurooppaan tulevat tuotteet täyttäisivät samat vaatimukset.

Jälleenmyyjän tehtäväksi tässä tilanteessa jää Jørgensenin mukaan toimia itse mahdollisimman vastuullisesti, jotta voidaan tehdä pesäeroa pikamuotijätteihin. Avainsana on Jørgensenin mukaan läpinäkyvyys.

– Tehtävämme on varmistaa se, että asiakkaat tietävät mitä saavat. Toisin sanoen, tuotetietojen ja koko arvoketjun on oltava kunnossa, Jørgensen summaa.

Noin 700 miljoonan euron liikevaihdolla pyörivän Booztin verkkokaupassa myytävät pari tuhatta brändiä eivät lähtökohtaisesti ole luksusta, mutta eivät kuitenkaan myöskään listan halvimmasta päästä.

– Asiakassegmenttimme on pääasiassa sellainen, joka ehkä ostaa vähemmän tuotteita, mutta käyttää yksittäisiin tuotteisiin huomattavasti enemmän rahaa. Siinä mielessä painimme hiukan eri sarjassa ultrapikamuotiyhtiöiden kanssa.

Osa kuluttajista seuraa väistämättä halvempaa hintaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Silti meidänkään keskimääräinen asiakkaamme ei kuitenkaan lopulta ehkä ole kovin kiinnostunut tuotteen alkuperästä, ja usein kun ihmiselle tulee vastaan jotain superhalpaa, hän ei välitä vastuullisuudesta enää pätkääkään, Jørgensen jatkaa.

Hän kertoo, että Boozt.com:kin pyrkii erottumaan laadulla ja palvelulla, mutta lopulta tietyn kohderyhmän voittaa vain halvimmalla hinnalla. Ja tässä kilpailussa vastuullisesti toimivan yrityksen on lähes mahdotonta voittaa vastuuton kilpakumppaninsa.

– Esimerkiksi tunnettu brändi on saattanut kehittää tuotteen, jota ihmiset haluavat ostaa, mutta jos verkossa on tarjolla lähes samannäköinen tuote kymmenesosalla brändituotteen hinnasta, osa kuluttajista seuraa väistämättä halvempaa hintaa.

Peter Jørgensen puhui Ecom Summit -tapahtumassa toukokuussa.

Jørgensen muistuttaa, että ostoimpulssiin vaikuttavat monet asiat, kuten hinta, vuodenaika tai vaikkapa se, paistaako ulkona aurinko. Vastuullisuus on toki yksi ostopäätöksen taustalla vaikuttava tekijä, mutta nopeasti tehtävässä ostotilanteessa sen merkitys ei välttämättä ole kovin suuri.

– Testiemme mukaan verkkokaupassa vastuullisuusleimalla merkityt tuotteet eivät saa kovinkaan paljon enempää huomiota kuin ilman merkkiä olevat tuotteet, Jørgensen paljastaa.

Vastuullisuus on myös tekoja ja liiketoimintaan sisäänrakennettua – ei pelkästään korupuheita

Jørgensenin mukaan Booztilla vastuullisuutta on tuotu voimakkaasti osaksi verkkokauppabisneksen ydinasioita. Tarkat tuotetiedot on kokonaisuudessa vain yksi, joskin tärkeä asia.

– Pähkinänkuoressa kyse on siitä, paljonko päästöjä tuotamme jokaista lähetettyä pakettia kohden, Jørgensen summaa.

Esimerkiksi Booztin toimitus- ja palautusjärjestelmää on kehitetty julkisen liikenteen periaatteiden mukaisesti. Tavara lähtee maailmalle täysinä kuljetuksina ja palautukset palaavat samassa kyydissä, jolloin autot ajavat mahdollisimman vähän tyhjinä.

Huonoista asiakkaista halutaan myös päästä eroon.

– Jotkut asiakkaat ostavat valtavia määriä asioita, joita eivät tarvitse. Siinä on kyse melkein pelillisyydestä. On hauskaa istua alas, tilata tuotteita ja sitten palauttaa ne kaikki. Mutta se on huijaamista.

Pelillistäminen on itse asiassa myös yksi ultrapikamuotiverkkokauppojen taktiikoista. Onnenpyörästä räpsähtää huikea alennus, jonka voi käyttää jo heti seuraavan tilauksen yhteydessä.

– Kun huomaamme tällaisten systemaattisten palautusten toistuvan, sanomme suoraan, että emme halua tällaista ihmistä enää asiakkaaksemme. Blokattujen asiakkaiden kohdalla puhutaan kymmenistä säästetyistä rekkalastillisista tuotteita vuositasolla, Jørgensen paljastaa.

– Tämä liittyy myös markkinointiin. Emme tietenkään halua kohdentaa mainontaa verkossa huonoille asiakkaille, Jørgensen jatkaa.

Jørgensen kertoo, että Booztilla ollaan huonoja pitämään meteliä omasta vastuullisuustyöstä.

Kolmas elimellisesti vastuullisuutta lisäävä asia on verkkokaupan tavarataloajattelu. Booztilla on muodin lisäksi myynnissä myös urheiluvälineitä, kosmetiikkaa ja kodin tuotteita. Se on tietysti merkittävä osa verkkokaupan strategiaa houkutella eri ostajaryhmiä kauppaan, mutta on samalla myös vastuullisuustekijä.

– Raha ei tule vain siitä, että asiakas shoppailee muotia, vaan siitä, että hän ostaa tarpeisiinsa myös muilta osastoilta.

Jørgensen sanoo, että Boozt.com voisi kertoa vastuullisuustyöstään enemmänkin ulospäin.

– Olemme vähän huonoja pitämään meteliä itsestämme. Toisaalta näen, että aika on ajanut ohi siitä, että kerrotaan joukkotiedotusvälineille jotain ympäristövastuullisuuden tarinaa. En oikein usko siihen. Oikeat teot, läpinäkyvyys ja rehellisyys ovat paljon tärkeämpiä asioita.