Suuri osa yritysviestinnästä on kuolettavan tylsää. Tiedäthän lupaukset näköalapaikoista ja kuvaukset siitä, kuinka luotettava toimija yritys on – sekä tietysti latteat kannanotot vastuullisuuden tärkeydestä.
Silti edellä mainittuja fraaseja näkyy toistuvasti yritysten viestinnässä. Yksi merkittävä syy löysään viestintään on kritiikin pelko ja halu miellyttää kaikkia. Monet yrittäjät, asiantuntijat ja yritykset pitävät viestinsä kädenlämpöisenä ja yrittävät näin syleillä koko maailmaa. Samalla he kuitenkin haukottelevat itsekin verkkosivujensa esittelytekstiä lukiessaan.
Kritiikin pelko ja miellyttämisen halu saa kiinnostavat brändit ja yritykset kurjistamaan viestinsä hajuttomaksi ja mauttomaksi. He kuorruttavat sanottavansa disclaimereihin päivästä toiseen ja harkitsevat LinkedIn-postauksen julkaisemista päiviä. Massaan hukkuminen tuntuu paremmalta ja ennen kaikkea turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin erottautuminen.
Viestisi ei totta vie tule koskaan miellyttämään kaikkia.
Samaan aikaan, kun yritykset kieriskelevät miellyttämisen halussaan ja hiovat kaiken terän pois viesteistään, on syytä muistaa, että viestisi ei totta vie tule koskaan miellyttämään kaikkia. Kun yrität miellyttää kaikkia, et lopulta miellytä ketään, vaan viestisi katoaa avaruuteen kuin pieru Saharaan kesken jouluaterian.
Olen joskus itsekin tuhonnut viestini disclaimereilla ja kaikki vaihtoehdot huomioivilla selityksillä. Niin oli vaarassa käydä myös tämän kolumnin kohdalla, sillä asiat eivät ole mustavalkoisia (köh köh, siinä se taas tuli). Ymmärrän siis täysin, että ei ole helppoa erottautua ja olla esillä, jos takaraivossa jyskyttää pelko maineen tärveltymisestä ja siitä, että joku tunkee kakkaa postiluukusta sisään.
Erottautumisessa ja esille astumisessa on aina riskinsä, mutta niin on myös massaan sulautumisessa. Jos tavoitteesi on vaikuttaa asioihin ja olla vahva brändi – oli kyse sitten yksittäisestä asiantuntijasta tai isosta korporaatiosta – näkyväksi tuleminen ja erottautuminen on välttämätöntä. Se, millä tavalla sen teet, on oma valintasi.
On mahdotonta olla esillä, erottautua ja herättää keskustelua, ja samaan aikaan välttyä soraääniltä täysin, vaikka sitä ehkä toivotkin. Hyväksy siis se, että toiveesi on mahdoton. Kun astut esille ja viestit rohkeasti, kritiikkiä voi tulla. Et voi kontrolloida kaikkea.
Viestintä on hemmetin vaikea laji, ja riski siitä, että tulet joskus väärinymmärretyksi, on jopa erittäin suuri.
Muista myös toimia oman tyylisi ja arvojesi mukaisesti. Rohkea viestintä niputetaan usein yhteen provosoinnin ja vastakkainasettelun kanssa, vaikka se voi olla paljon muutakin.
Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä: pyydä anteeksi, jos mokaat. Viestintä on hemmetin vaikea laji, ja riski siitä, että tulet joskus väärinymmärretyksi, on jopa erittäin suuri.
Valinta on sinun. Oletko valmis ottamaan sen riskin, että joku ei välttämättä tykkää sinusta tai brändistäsi, mutta samalla voit voittaa isosti tuomalla sanomasi anteeksipyytelemättömästi esiin?
Vai onko sinulle tärkeämpää mennä turvallisella linjalla, joka voikin kääntyä vaaralliseksi siinä vaiheessa, kun muut rohkaistuvat nousemaan esille ja luomaan vahvaa brändiä? He nimittäin houkuttelevat ihmiset luokseen sillä aikaa, kun sinä kumartelet hiki päässäsi joka suuntaan tajuamatta, että kun johonkin suuntaan kumartaa, toiseen suuntaan pyllistää.
Jos tavoitteesi on erottautua, herättää keskustelua, olla ensimmäisenä potentiaalisen asiakkaan mielessä, rakentaa lojaalia yleisöä ja saada isoa liiketoiminnallista hyötyä, valinta lienee selvä.
PR:n ja brändäyksen ammattilainen, yrittäjä ja kirjailija Taru Tammikallio käsittelee kolumneissaan vahvaa, kestävää kasvua luovaa brändiä sekä alan ilmiöitä. Tammikallio pohtii muun muassa, miksi yritykset vannovat rohkean brändin nimeen, mutta pelkäävät sanoa tärkeitä asioita. Entä miksi arvot on haastavaa viedä käytäntöön saakka?