Kolumni

Brändi, vuonna 2022 sinulla on vain kaksi kohderyhmää: pelkurit ja rohkeat

9.12.2021 7:40
Nea Barman
Kun yhteiskunta on jakautunut kahteen ääripäähän, pelkureihin ja rohkeisiin, kannattaa tehdä tunteilla johdettua markkinointia, kirjoittaa Nea Barman.

Nyt, kun kaikki keksit viedään pois ja se data, joka sinulle kuuluu, on lähes yhtä kallista hallita kuin Elon Muskin avaruusmatka, mikä on sen järkevämpää kuin alkaa tehdä tunteilla johdettua mainontaa ja markkinointia?

Unohda segmentit. Unohda demografiat. On vain kaksi kohderyhmää: pelkurit ja rohkeat. Viimeisen kahden vuoden aikana on tullut selväksi, että olemme jakautuneet näihin kahteen ryhmään tunteidemme mukaan.

Se, kumpaan ryhmään kuulumme, vaihtelee toimialan tai tuotekategorian mukaan. 

Unohda segmentit. Unohda demografiat.

Segmentoinnista, profiloinnista ja markkinoinnin automaatiosta tulee kuitenkin astetta helpompaa, kun pitäydyt näissä kahdessa kohderyhmässä. Luova suunnittelu pääsee taas oikeuksiinsa.

Brändin pitää vain päättää, puhutteleeko molempia vai vain toista näistä ryhmistä. 

Esimerkiksi mitä tulee matkailuun, niin kuulun (vihdoin) rohkeisiin. En voi enää pelätä matkustamista näinä aikoina. Täältä matkataan pois ennemmin tai myöhemmin. En peru matkaani, sillä elävänä täältä ei lähde kukaan.

Otan kuitenkin peloissani kaikki mahdolliset matkavakuutukset. Eihän tässä ajattelussa ole mitään logiikkaa, mutta tässä maailman tilassa minua ohjaakin tilanteesta riippuen pelko tai rohkeus. 

Brändijohtaja ja markkinointi-ihminen, leiki hetki ajatuksella pelkureista ja rohkeista. Mitä mahdollisuuksia se tarjoaa? Ajattele, että briiffaat mainostoimiston ja mediatoimiston ensi vuonna tästä lähtökohdasta: “tässä kampanjassa tavoitellaan ainoastaan rohkeita”. 

Haluankin sanoa sinulle, että valitse markkinointipäätöksissä tunteista aina rohkeus.

‍Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.

MAINOS
MAINOS
MAINOS