Alejandro Lorenzo
Brändit

Brändien kiinnostus pridea kohtaan räjähti – tällaisia kriteereitä Helsinki Priden yrityskumppanin tulee täyttää

16.6.2022 7:05
Iina Kansonen
Helsinki Pride alkoi hakea kumppanuuksia ammattimaisesti vuonna 2018. ”Nykyään yritykset ovat yhä useammin itse yhteydessä meihin”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Panu Mäenpää.

Tiedätkö, mikä yhdistää muun muassa Helsingin kaupunkia, asianajotoimisto Boreniusta, Marimekkoa, Karhua, eläkevakuutusyhtiö Varmaa, Nordeaa, Lumenea ja Pauligia?

Ainakin se, että kaikki niistä ovat Helsinki Priden pitkäaikaisia yrityskumppaneita. Eivätkä ne suinkaan ole ainoita yrityksiä, jotka haluavat viestiä arvoistaan pride-kumppanuuden kautta. Helsinki Pride -yhteisön hallituksen puheenjohtaja Panu Mäenpää kertoo, että brändien kiinnostus pride-kumppanuutta kohtaan on kasvanut valtavasti.

"Olemme tarkkoja siitä, ettemme halua sekaantua pinkkipesuun."
MAINOS

Mäenpää on toiminut yhteisön puheenjohtajana kaksi vuotta. Ennen sitä hän ehti olla vuoden ajan hallituksen jäsenenä.

”Yhä useampi yritys haluaa olla edistämässä yhdenvertaisuutta, mikä on hienoa, sillä se on tietysti koko yhteisömme tehtävä”, Mäenpää sanoo.

Hän muistelee, että yritykset ottivat ensimmäistä kertaa vahvasti kantaa yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja inkluusion puolesta Tahdon2013-kampanjan aikaan. Muutama vuosi sen jälkeen yritykset alkoivat kiinnostua myös pride-kumppanuudesta.

”Aloimme hakea ammattimaisesti kumppanuuksia vuonna 2018. Viime vuosina tilanne on kääntynyt niin päin, että yritykset ovat itse yhä useammin yhteydessä meihin”, Mäenpää kertoo.

Priden lisäksi tarvitaan muitakin tekoja

Mäenpää uskoo, että yritysten kiinnostuksen lisääntyminen liittyy siihen, että yhdenvertaisuudesta, moninaisuudesta ja inkluusiosta puhutaan ja tiedetään yhä enemmän. Moni tutkimus kertoo, että tasa-arvotyö työpaikalla lisää työntekijöiden sitoutumista yhtiöön, parantaa työviihtyvyyttä ja mahdollistaa työyhteisön rakentamisen laajaksi ja innovatiiviseksi. Ehkä se on auttanut yrityksiä ymmärtämään, että kyse on aidosti merkityksellisestä asiasta, Mäenpää pohtii.

Hänen mukaansa konkreettisten tekojen suunnittelu lähtee yrityksissä usein nimenomaan siitä, että pohditaan, miten yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa lähdetään käytännössä toteuttamaan. Lain mukaan sellainen tulee olla jokaisella yli 30 henkeä työllistävässä yrityksessä.

Helsinki Pridessa halutaan varmistua myös siitä, ettei potentiaalinen kumppaniyritys ole noussut otsikoihin vaikkapa huonojen työolojen vuoksi.

”Meille on tärkeää, että Prideen osallistuminen ei ole yritykselle ainut yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävä toimenpide. Kun sovimme kumppanuuksista, tarkistamme aina, millaisia muita yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistäviä toimia yrityksessä on tehty, tehdään tai suunnitellaan tehtäväksi”, Mäenpää sanoo.

Hän kertoo, että LHBTIQ+-yhteisöön liittyvien asioiden lisäksi Helsinki Pridessa halutaan varmistua siitä, ettei potentiaalinen kumppaniyritys ole noussut otsikoihin vaikkapa huonojen työolojen tai muiden negatiivisten työsuhdeasioiden vuoksi.

”Haluamme, että kumppaniyrityksissämme kunnioitetaan ihmisiä ja työntekijöitä ylipäätään.”

Arvojen takana on seisottava ympäri vuoden

Jos selviää, että yritys ei ole tehnyt juurikaan tekoja edistääkseen tasa-arvoa, monimuotoisuutta ja inkluusiota, ei se ole sopiva Helsinki Priden kumppaniksi, Mäenpää sanoo.

”Silloin sanomme kohteliaasti, että katsotaan ensi vuonna, jos asioita on edistetty vähän paremmin.”

Yhä useampi yritys haluaa olla edistämässä yhdenvertaisuutta, sanoo Helsinki Pride -yhteisön hallituksen puheenjohtaja Panu Mäenpää. Kuva: Heikki Pölönen

Mäenpään mukaan sellaisia tilanteita ei tule kovin usein, mutta kuitenkin tasaiseen tahtiin.

”Olemme tarkkoja siitä, ettemme halua sekaantua pinkkipesuun. Se on sitä, että pride-kuukauden ajan halutaan liittyä sateenkaariyhteisöön ja osoittaa sille tukea, mutta sitten muun ajan koko asia unohtuu. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen on jatkuvia toimenpiteitä sekä niiden tarkastelua, mittaamista ja toiminnan ohjaamista.”

Mäenpää huomauttaa, että jos yritys vain vaihtaa Facebook-logonsa sateenkaaren väreihin priden ajaksi, ei se ole aidosti sitoutunut yhdenvertaisuuden edistämiseen. Arvojen takana on seisottava myös pride-kuukauden ulkopuolella, hän muistuttaa.

”Homomiehenä toivon, että ne ihmiset ja yritykset, jotka haluavat liittää nimensä prideen, haluavat arkielämässäänkin edistää yhdenvertaisuutta. Koen sen hyvin loukkaavaksi, jos joku ajattelee, että minun yhdenvertainen ihmisarvoni on vain mainoskikka.”

Muutos lähtee ylimmästä johdosta

Jos yritys sitten haluaa olla mukana edistämässä monimuotoisuutta ja tasa-arvoa, mistä kannattaa lähteä liikkeelle?

Sen sijaan, että hakee ensimmäiseksi näkyvyyttä pridesta, kannattaa kuunnella omia työntekijöitä, Mäenpää sanoo.

”Luultavasti jokaisesta yhtään suuremmasta yrityksestä löytyy LHBTIQ+-yhteisöön kuuluvia ihmisiä. Heiltä kysymällä selviää helposti, miten arkipäivän toimintaa tulisi muuttaa.”

Sen sijaan, että hakee ensimmäiseksi näkyvyyttä pridesta, kannattaa kuunnella omia työntekijöitä.

Mäenpää sanoo, että ylimmän johdon on näytettävä esimerkkiä. Se on tutkimusten mukaan tehokkain tapa jalkauttaa arvoja ja uusia toimintatapoja yrityksiin, hän toteaa.

”Kyse ei ole pelkästään viestinnän tai HR:n tehtävästä. Ylimmän johdon tulee kertoa, että tällaisiin arvoihin me tässä yrityksessä sitoudumme.”

Jos alku tuntuu hankalalta, suosittelee Mäenpää hankkimaan asiantuntija-apua. Hän kouluttaa itsekin yritysten työntekijöitä ja johtoa monimuotoisuudesta, tasa-arvosta ja inkluusiosta.

”Me kaikki muutamme maailmaa yhdessä. Kukaan ei pysty siihen yksin, ja se on syy sille, miksi me Helsinki Pridessa haluamme löytää samat arvot kanssamme jakavia yrityskumppaneita.”

MAINOS
MAINOS