Alias Creative
Luovuus

Brändikuvaaja Antti Karppinen valittiin Euroopan parhaaksi valokuvaajaksi – nämä työnäytteet johtivat voittoon

12.4.2021 13:15
Toni Rajamäki
Alias Creativen omistaja päihitti sadat kisaan osallistuneet kuvaajat.

Kuopiolaisen luovan tuotantoyhtiön Alias Creativen omistaja Antti Karppinen valittiin sunnuntaina Euroopan parhaaksi valokuvaajaksi Federation of European Professional Photographersin eli Euroopan ammattivalokuvaajien liiton toimesta. Hän peittosi kisassa yli 300 valokuvaajaa 25 maasta.

Karppinen voitti kisassa Illustrative-sarjan, minkä myötä hän pääsi ehdokkaaksi parhaan valokuvaajan kisaan, jossa tuomaristo valitsi voittajan. Kilpailussa painottuu monipuolisuus, joten yhdellä hyvällä kuvalla ei voi yltää menestykseen. Karppisella oli kisassa kolme työnäytettä, jotka toivat voiton.

Näet kuvat tästä:

Beginning of an Adventure. (Kuvat: Antti Karppinen)
Tempus vermum.
Running out of Time.


Karppinen kertoo MarkkinointiUutisille, että voitto on hänelle erittäin isoa asia.

– Tämä on todella iso juttu. Olen osallistunut kyseiseen kilpailuun vuodesta 2013 lähtien, ja tämä on yksi niistä kisoista, joka on aina merkitty isolla omaan kalenteriini. Viime vuonna olin todella lähellä voittoa, mutta oli hienoa, että voitto tuli nyt juuri näillä kuvilla, koska näissä on oma perheeni edustettuna, Karppinen kertoo.

Beginning of an Adventure -kuvassa on Karppisen oma poika ja koira. Tempus vermum -kuvassa puolestaan on hänen tyttärensä. Running out of Time -kuvassa Karppinen toimii itse mallina, ja hänellä oli taustajoukoissaan apuna oma vaimo, jonka tehtävänä oli suihkuttaa vettä miehensä päälle.

– Jokaisessa kuvassa on tarina, josta löytyy vihjeitä taustalta. Pyrin aina kertomaan tarinaa kuvissani.

Karppinen on tunnettu brändikuvaaja, joka on työskennellyt monien isojen brändien kanssa. Suomessa hänen asiakkaisiin kuuluvat tai ovat kuuluneet muun muassa Nelonen Media, MTV, Honor ja Lidl. Ulkomailla hän on työskennellyt muun muassa Ison-Britannian yleisradioyhtiölle BBC:lle tehden kuvitusta supersuositusta Doctor Who -sarjasta.

Karppinen noudattaa omaa linjaansa myös brändikuvissa.

– Haluan synnyttää erottuvia brändikuvia käyttämällä omaa ammattitaitoani, eli haluan kuvittaa hetkiä ja tarinoita. Minulla on vahva oma tyylini, ja tänä päivänä ihmiset haluavat tyyliä ja tarinaa taustalle, sanoo Karppinen, joka on työskennellyt aiemmin myös graafisena suunnittelijana.

MAINOS
MAINOS
MAINOS