Markkinoinnin alan merkittävin kilpailu Cannes Lions ottaa suuren askeleen kehityksessään ensi vuonna. Lionsin toimitusjohtaja Simon Cook avasi kilpailun uudistuksia tällä viikolla Association of National Advertisers Masters of Marketing -konferenssissa Orlandossa.
Cook kertoi, että palkintokriteereissä nähdään merkittävä muutos, sillä jatkossa kaikissa sarjoissa kilpailijoita pyydetään esittämään työn vaikutus kasvuun ja kestävään kehitykseen. Kestävyyden painottaminen tarkoittaa muun muassa sitä, että jokaisen työn kohdalla kilpailijat ilmoittavat tuotantoprosessin hiilidioksidipäästöt.
Lisäksi yhdeksi kriteeriksi tulee kilpailevien tiimien monimuotoisuus.
– Kaikkia osallistujia pyydetään avaamaan töiden DEI-agendaa ja taustalla olevia tiimejä, Cook sanoi AdAgen mukaan.
DEI tulee sanoista diversity, equity ja inclusion, jotka tarkoittavat monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja inkluusiota.
Myös tuomariston kohdalla aiotaan painottaa monimuotoisuutta. Ensi vuodesta lähtien tuomariston valintaprosessissa painotetaan enemmän yhteiskunnallista asiantuntijuutta kuin alan asiantuntijuutta. Cannesin tuomaristoja on aiemmin kritisoitu diversiteetin puutteen takia.