Marian Brannelly
Digitaalisuus

ChatGPT:n operatiivinen johtaja Brad Lightcap: ”Keskitymme riskeihin. Lupaan sen.”

21.6.2023 9:16
Mikko Perttunen, Santtu Kottila
Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on Cannes Lionsin kuumia teemoja. OpenAI:n operatiivisen johtajan esiintyminen veti salin täyteen ja jätti sadat kiinnostuneet ulkopuolelle jonottamaan.

Tekoäly on ollut joulukuusta lähtien kuuma puheenaihe monella yhteiskunnan osa-alueella, eikä markkinointi ole ollut poikkeus. ChatGPT:n, Dall-e:n ja Midjourneyn kaltaiset työkalut ovat monien huulilla ja jossain määrin myös päivittäisessä käytössä.

Tekoäly on myös yksi Cannes Lionsia kuumimpia puheenaiheita. ChatGPT:n taustalla olevan OpenAI:n operatiivisen johtajan Brad Lightcapin puheenvuoro aiheesta on ollut yleisön kiinnostuksella mitattuna yksi tämänvuotisen tapahtuman vetonauloista. Jonot puheenvuoroon olivat pitkiä ja esityksen alkaessa käytävällä kiemurteli vielä pitkä jono, vaikka salin paikat olivat jo viimeistä myöden täynnä.

Lightcap kertasi puheenvuorossaan tekoälyn roolia osana yhteiskuntaa, sen vaikutuksia työn luonteelle sekä avasi OpenAI:n kehityssuuntia ChatGPT:n osalta.

– On selvää, että generatiivisella tekoälyllä on suuria vaikutuksia yhteiskuntaan. Olemme keskustelleet monien tahojen, esimerkiksi hallitusten, yritysten ja artistien kanssa. Tämä teknologia tulee muuttamaan asioita, Lightcap toteaa.

"Samanlainen perustavanlaatuinen muutos nähtiin esimerkiksi tietokoneiden yleistyessä."
MAINOS

“Markkinoijista tulee viiden vuoden päästä kiireisempiä kuin nyt”

Lightcapilta kysyttiin monen markkinoijan huulilla oleva kysymys siitä, viekö tekoäly markkinoijien työt. Hän on valmis laittamaan rahaa likoon sen puolesta, että töitä riittää.

– Voin lyödä vetoa, että markkinointiala on kiireisempi viiden vuoden päästä kuin nyt, hän lupailee.

– En usko, että tekoäly vie työpaikkojanne, mutta se muuttaa työn luonnetta. Samanlainen perustavanlaatuinen muutos nähtiin esimerkiksi tietokoneiden yleistyessä. En usko, että kukaan meistä edes haluaisi palata aikaan ennen tietokoneita. Se tekisi elämästä todella vaikeaa, Lightcap jatkaa.

Hänen näkemyksensä mukaan tekoäly tarvitsee ihmistä ollakseen luova.

– Mielestäni kaikki lähtee ihmisen luovuudesta. Koneet tarvitsevat ihmisiä ollakseen luovia.

"Mielestäni kaikki lähtee ihmisen luovuudesta."

Tekoälyn eettinen puoli on Lightcapin mukaan OpenAI:lla tuotekehityksen keskiössä, ja hän lupaa, että siihen kiinnitetään erityistä huomiota. Juuri tekoälyn eettinen puoli on Lightcapin mielestä generatiivisen tekoälyn riski, mutta hän ei vaikuta olevan aiheesta erityisen huolestunut, vaan uskoo ratkaisujen löytyvän.

­– Keskitymme riskeihin. Lupaan sen, Lightcap toteaa.

Lue tästä muita tekoälyaiheisia artikkeleita MarkkinointiUutisista

MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen ja avustaja Santtu Kottila raportoivat Cannes Lions Festivals -tapahtumasta paikan päältä. Jos sinulla on tapahtumaan liittyvä juttuvinkki tai olet Cannesissa ja halukas haastateltavaksi, otathan yhteyttä toimitukseen sähköpostitse (toimitus@markkinointiuutiset.fi).

MAINOS
MAINOS