Luovuus

🔍 Christine Göösin, 35, ura vei promoottorista brändijohtajaksi New Yorkiin: ”Suomalaisten toimistojen kannattaisi myydä osaamistaan kansainvälisesti”

10.10.2022 7:05
Iina Kansonen
Christine Göös kannustaa suomalaisia luomaan rohkeasti kansainvälistä uraa. ”Jos mulla olisi markkinointitoimisto Suomessa, pyrkisin myymään tuotettani ulkomaille”, Göös sanoo.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Eräänä aamuna yli kymmenen vuotta sitten Christine Göös, 35, päätti, että hänestä tulisi copywriter. Kirjoittamista rakastava Göös oli pohtinut, miten voisi tehdä rahaa kirjoittamisella, jota rakasti. Ajatus copywriterin työstä tipahti hänen mieleensä kuin tyhjästä. 

”Aloin puhua haaveestani kaikille, ja lähetin hakemuksen varmaan kaikkiin helsinkiläisiin mainostoimistoihin”, Göös muistelee hymyillen.

Haaveen toteutumisen tiellä oli kuitenkin yksi merkittävä este: Göösillä ei ollut kokemusta copywriterin tai mistään muustakaan suoraan kirjoittamiseen liittyvästä työstä. Niinpä haku ei tuottanut tulosta.

‍

MAINOS

Silloin Göös ei vielä osannut arvata, että tulisi kymmenen vuoden sisällä voittamaan kymmeniä palkintoja copywriterina, muuttamaan New Yorkiin ja johtamaan siellä Smartlyn koko Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkinointia sekä toimimaan Celtran brändi- ja viestintäjohtajana. 

Göös syntyi vuonna 1987 helsinkiläisperheeseen, jonka isä työskenteli sirkustaiteilijana ja äiti musiikinopettajana. Kultturellista perheestä lähtöisin oleva Göös päätyi opiskelemaan italialaista filologiaa Helsingin yliopistoon. Sivuaineenaan hän opiskeli Hanken-kauppakorkeakoulussa sosiaalista yritysvastuuta. Se herätti Göösin kiinnostuksen kauppatieteitä kohtaan.

”Tein opintojen ohella keikkaa promoottorina muutamalle helsinkiläistoimistolle, kuten TBWA:lle ja Irokeesille. Pääsin näkemään, mitä tapahtumamarkkinointi on.”

Kun TBWA:n sitten haki markkinointikoordinaattoria auttamaan tapahtumatuotannossa, Göös ymmärsi saaneensa tilaisuuden ottaa askeleen lähemmäs unelmiensa työtä copyna. Hän haki paikkaa ja meni haastatteluun ylipukeutuneena, mutta teki kuitenkin ilmeisimmin hyvän vaikutuksen, sillä sai paikan.

Göös kertoo, että alkoi TBWA:lla määrätietoisesti haalia copywritereilta pieniä kirjoitustöitä. Kun niitä oli kertynyt riittävästi, Göös tulosti ne ja kutsui TBWA:n silloiset luovat johtajat Erkko Mannilan ja Tommi Mäkisen kanssaan keskustelemaan.

Göös kertoo yllättyneensä itsekin siitä, että päätyi töihin teknologiayritykseen.

”Näytin heille keräämäni portfolion. He lupasivat antaa minulle mahdollisuuden, mutta muistuttivat, että jos työni laatu ei olisi sitä, mitä he odottavat, minun täytyisi ymmärtää itse lähteä”, Göös muistelee nauraen.

Sitä Göösin ei kuitenkaan koskaan tarvinnut tehdä. Hän työskenteli lopulta viisi vuotta TBWA:n copywriterina, oli mukana voittamassa yli 30 palkintoa ja edusti Suomea kansainvälisissä kilpailuissa, muun muassa Cannesissa.

TBWA:lla työskennellessään Göös pääsi mukaan kansainväliseen projektiin, jota hän teki yhdessä TBWA:n New Yorkin toimiston kanssa. Hän matkusti New Yorkiin työskennelläkseen tavatakseen asiakkaan, jolle kehitettiin tupakoinnin lopettamista tukevaa pelillistä sovellusta. Göösin tehtävänä oli kirjoittaa tekstit sovellukseen.

”New Yorkissa aloin miettiä, että mähän voisin asua täällä. Ajattelin, että mulla on hyvä portfolio ja olen saanut työstäni palkintoja, joten totta kai saan töitä New Yorkista. Se oli sellaista nuoruuden optimismia”, Göös kertoo.

Hänelle ei kuitenkaan löytynyt työtä TBWA:n Yhdysvaltojen toimistosta, joten Göös matkusti kesällä 2015 turistiviisumilla etsimään töitä New Yorkista.

”Suomeen palatessani mulla oli pari hyvää liidiä. Yksi niistä oli suomalainen ohjelmistofirma Kiosked, joka oli avaamassa toimistoa New Yorkiin. He tarjosivat mulle töitä Kioskedin sisältömarkkinoinnin kehittäjänä, joten  niinpä irtisanouduin ja muutin New Yorkiin.”

Göös kertoo yllättyneensä itsekin siitä, että päätyi töihin teknologiayritykseen. Sille polulle hän kuitenkin seuraaviksi vuosiksi jäi. Göös viihtyi Kioskedilla vajaat puolitoista vuotta ennen kuin siirtyi sisältöjohtajaksi toiselle suomalaiselle teknologiayritykselle, Smartlylle. Lopulta Göös eteni Smartlyn Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkinointijohtajaksi. 

”Suomalainen ajattelee, että kun maksetaan tietty määrä euroja vuodessa, on sillä saatava tietty määrä kamppiksia ulos.”

Kahden ja puolen Smartlylla vietetyn vuoden jälkeen Göös siirtyi luovan ohjelmistoyrityksen Celtran brändi- ja viestintäjohtajaksi. Siellä Göös vietti kolmisen vuotta, kunnes hänestä alkoi tuntua, että olisi aika tehdä jotain muuta.

”Mulla on ollut pitkään kutina hypätä takaisin toimistopuolelle tekemään töitä markkinointipalvelujen parissa”, Göös tunnustaa.

Göös on huomannut, että suomalaisissa ja yhdysvaltalaisissa työskentelytavoissa ja työkulttuureissa on merkittäviä eroja. Suomessa vastuuta saa enemmän jo uran alussa, Göös sanoo.

”Suomessa markkinointia saa tehdä paljon monipuolisemmin junioritasosta saakka. Jenkeissä luova johtaja on se, joka käy esittelemässä luovat ideat markkinointijohtajille, mutta Suomessa junioritkin pääsevät tekemään sitä.”

Ideoiden läpi saaminen on Göösin mukaan Yhdysvalloissa paljon vaikeampaa kuin Suomessa. Kun Göös aloitteli uraansa Yhdysvalloissa, hänelle sanottiin, että hyvänä vuonna asiakas ostaa yhden tai kaksi työtä. Se yllätti.

”Markkinointiorganisaatiot ovat täällä tosi monimutkaisia. Asiakas saattaa olla brändin X brändijohtaja, mutta oman näkemyksensä haluavat kertoa myös organisaation markkinointijohtaja, lakiosasto, tuoteosasto ja toimitusjohtaja. Ennen kuin päästään siihen pisteeseen, että asiakas hyväksyy idean, käy se läpi tosi monia filttereitä.”

Göösin kokemuksen mukaan Suomessa yhteisymmärrykseen asiakkaan kanssa päästäänkin huomattavasti nopeammin kuin Yhdysvalloissa, jossa asiakas voi laittaa luovan tiimin esittelemään monia ideoita ennen kuin joku niistä hyväksytään. Se selittyy osin sillä, että Suomessa käytössä on huomattavasti pienemmät budjetit. Ja suomalaisella pragmaattisuudella, Göös nauraa.

”Suomalainen ajattelee, että kun maksetaan tietty määrä euroja vuodessa, on sillä saatava tietty määrä kamppiksia ulos.”

Kun Yhdysvalloissa päästään tuotantoon asti, käytetään yksityiskohtien hiomiseen ja kaikenlaiseen viimeistelyyn paljon enemmän aikaa kuin Suomessa, Göös sanoo. Sen hän näkee jenkkimarkkinan vahvuutena. Kun budjetit ovat suurempia, on mahdollista tehdä viimeistellympää jälkeä.

Göös kiittelee suomalaisten markkinointiosaamista ennen kaikkea luovalla puolella. Hänen mukaansa monia suomalaisia ”kovia tekijöitä” on lähtenyt Jenkkeihin. 

Mutta paljon potentiaalia on vielä valjastamatta, Göös sanoo. Suomi ei ole kovin hyvä brändäämään markkinointiosaamistaan toisin kuin vaikkapa länsinaapurimme.

”Jos haluaa töihin Jenkkeihin, täytyy olla omasta työstä paljon näyttöjä, kuten palkintoja, mediaosumia tai puheenvuoroja esimerkiksi paneeleissa."

”Suomessa osataan kyllä synnyttää maailmanluokan ideoita. Koronapandemian ja etätöiden myötä olenkin alkanut miettiä, voisivatko suomalaistoimistot myydä luovaa osaamistaan kansainvälisesti. Suomalaistoimistot pystyvät tarjoamaan palveluita hyvin kilpailukykyiseen hintaan, jos verrataan yhdysvaltalaisiin toimistoihin. Jos mulla olisi markkinointitoimisto Suomessa, pyrkisin myymään tuotettani ulkomaille.”

Göös kertoo, että Celtrassa hän teki viimeisinä töinään 3D-filmituotanto yhdessä slovenialaisen toimiston kanssa.

”Kaikki sujui tosi hyvin, eikä tuotannon kanssa ollut mitään ongelmia, vaikka olimmekin eri maissa.”

Palataan vielä hetkeksi Göösin uraan. Hän ehti työskennellä Celtralla hieman yli kolme vuotta, kunnes päätti siirtyä töihin toimistoon. Göös aloitti Power Digital Marketing -nimisessä toimistossa viestintäjohtajana lokakuun alussa. 

Power Digital tarjoaa digitaalisia markkinointipalveluita median ostamisesta nettisivujen kehittämiseen ja sosiaaliseen mediaan. Kymmenen vuotta sitten perustetussa yrityksessä työskentelee 800 henkilöä. Göös odottaa erityisesti pääsevänsä mukaan kasvattamaan yritystä.

Göös sanoo, ettei haikaile paluuta Suomeen. 

”Täällä uramahdollisuuksia on niin paljon enemmän kuin Suomessa.”

Göös kehottaa suomalaisia markkinoinnin ammattilaisia luomaan rohkeasti kansainvälistä uraa, vaikkei Yhdysvaltoihin töihin pääseminen olekaan helppoa.

”Jos haluaa töihin Jenkkeihin, täytyy olla omasta työstä paljon näyttöjä, kuten palkintoja, mediaosumia tai puheenvuoroja esimerkiksi paneeleissa. Portfoliota kannattaa rakentaa systemaattisesti”, Göös vinkkaa.

Hän suosittelee myös verkostoitumaan aktiivisesti Yhdysvalloissa asuvien markkinoinnin ammattilaisten kanssa ja valmistautumaan hyvin haastatteluprosesseihin.

”Ne saattavat olla aika brutaaleja. Voi olla, että ensimmäiset keskustelut rekrytoijien kanssa sujuvat hyvin, ja sitten kuulet heistä vasta kuukausien päästä tai et enää ikinä.”

Tilaa MarkkinointiUutisten uutiskirje ja saat parhaat jutut sähköpostiisi joka viikko.

Christine Göös, 35, viestintäjohtaja, Power Digital Marketing

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että luova idea on yhtä vahva tai yhtä heikko kuin tuotannon heikoin lenkki. Vaikka luova idea olisi kuinka hyvä, ei työ voi olla onnistunut, jos lopputulos ei vastaa sitä potentiaalia, jonka idea pitää sisällään.

Haluaisin kehittyä TikTok-mainonnassa. TikTokissa on menossa sama kehitys kuin aikanaan Instagramissa: ensin nuori sukupolvi ja vaikuttajat löysivät sen, sitten perässä seurasivat myös vanhemmat ihmiset. Uskon, että suurimman osan brändeistä täytyy olla siellä parin vuoden sisällä – myös B2B-brändien.

Suosikkibrändini on amerikkalainen kastikebrändi Truff. Se sai alkunsa Instagram-tilistä, jonne brändin perustajat postasivat aluksi esineitä, asioita ja paikkoja, jotka olivat heidän mielestään saucy eli vähän julkeita ja ylellisiäkin. Tilistä tuli suosittu, ja niinpä sen perustajat saivat sanaleikistä idean alkaa valmistaa luksuskastikkeita. Kastikebrändiltä ei välttämättä odottaisi kovin yllättävää markkinointia, mutta tämä on poikkeus. He tekevät arkisesta tuotteesta luksusta.

MAINOS
MAINOS