Kuva: Mikko Perttunen
Toimistot

Clean Creatives -projektin johtaja toivoi Cannesissa kaikkia mainostoimistoja lopettamaan yhteistyön fossiiliyhtiöiden kanssa

17.6.2024 16:42
Mikko Perttunen
Duncan Meisel uskoo, että fossiiliyhtiöiden kanssa työskentelevät tahot joutuvat tulevaisuudessa jatkuvasti suurempiin ongelmiin.

– Ilmastonmuutos on olemassa tässä ja nyt, ja se tulee muuttamaan elämäntapaamme merkittävällä tavalla, Clean Creatives -projektin johtaja Duncan Meisel summaa.

Meisel kuvaili Cannes Lions -puheenvuorossaan supertrendejä, jotka tulevat muokkaamaan lähitulevaisuudessa myös mainosalaa – tai niin hän ainakin toivoo.

Meiselin esittelemien kuluttajatutkimusten mukaan ilmastonmuutos tulee tänä päivänä syntyvälle amerikkalaiselle maksamaan tämän elämän aikana keskimäärin jopa puoli miljoonaa dollaria. Kulut kertyvät muun muassa kasvavista energiamaksuista, ruoan hinnan noususta, luonnonkatastrofien yhteiskunnalle aiheuttamista kuluista ja asumisen kasvaneista kuluista.

– Jo nyt on olemassa paikkoja, joissa ei voi tällaisten riskien vuoksi hankkia koti- tai autovakuutusta, Meisel sanoo.

– Ilmastonmuutos aiheuttaa toki katastrofeja, mutta se tekee myös ihmisistä onnettomia, mikä on ehkä vielä laajemmin vaikuttava asia, hän jatkaa.

Ilmastonmuutos myös muuttaa kulttuuria. Nuoremmat sukupolvet ovat jatkuvasti tiedostavampia ja välittävämpiä ilmastonmuutoksesta, ja Meisel muistuttaa, että yritykset, jotka eivät jaa näiden sukupolvien arvoja, joutuvat tekemään liiketoimintaa puolityhjän työntekijäpoolin kanssa. Näistä sukupolvista tulee myös uusia johtajia, jotka eivät ehkä halua tehdä yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, jotka eivät toimi vastuullisesti.

Meisel muistuttaa, että aina kun uusi teknologia ottaa valtaa vanhalta, niiden kasvukäyrät osoittavat eri suuntiin. Tämä oli havaittavissa esimerkiksi yhteiskunnan siirtyessä hevosista autoihin tai höyryvoimasta uudempiin voimanlähteisiin.

Vanhan teknologian kanssa toimivien yritysten on kuitenkin hankala hyväksyä muutosta. Vaikka esimerkiksi uusiutuva energia on yleistynyt kaikkia ennusteita nopeammin, eivät fossiiliyhtiöt Meiselin mukaan halua luopua osuudestaan.

– Fossiiliyritykset tekevät kaikkensa taistellakseen tätä vastaan. Esimerkiksi vuonna 2020 energiayhtiö Chevronin mainoksista 80 prosenttia sisälsi termejä, kuten ”uusiutuva”, ”ympäristöystävällinen” ja ”puhdas”, mutta samaan aikaan vain 1,8 prosenttia yhtiön menoista suunnattiin muihin kuin öljyyn ja kaasuun liittyviin projekteihin, Meisel paljastaa.

Meisel korostaa myös mainostoimistojen vastuuta. Hän yhtyy YK:n pääsihteeri António Guterresin pyyntöön, että toimistot lopettaisivat yhteistyön fossiiliyhtiöiden kanssa.

– Elämme nyt viimeisessä aikaikkunassa, jossa voimme vielä tehdä asialle jotain. Neuvoni on, että jokainen toimisto tekisi suunnitelman lopettaakseen työskentelyn fossiiliyritysten kanssa, ja toivon, ettei kenenkään tarvitse tehdä sitä yksin, Meisel sanoo.

Lue myös: YK:n pääsihteerin viesti mainostoimistoille maailman ympäristöpäivänä: ”Lopettakaa fossiiliyhtiöiden markkinointi”

MAINOS
MAINOS
MAINOS