Unsplash/Robert Anasch
Ilmiöt

Danske Bank arvioi: kuluttajien säästöt avittavat talouskasvua merkittävästi

16.3.2021 12:05
Toni Rajamäki
Yksityisen kulutuksen lisääntyminen lupaa talouskasvua.

Suomen talous kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia, kertoo Danske Bank uusimmassa arviossaan. Ensi vuonna kasvua tapahtuu pankin arvion mukaan kolme prosenttia. Arvion mukaan talous palaa koronakriisiä edeltävälle tasolle jo loppuvuodesta.

Danske Bankin mukaan Suomi on selvinnyt koronapandemiasta suhteellisen pienin vaurioin. Tilastokeskuksen arvion mukaan Suomen talous supistui viime vuonna 2,8 prosenttia. Nyt suunta on toinen, kun koronakriisin hellittäminen tulee näkymään maailmantalouden kasvussa ja yksityisen kulutuksen lisääntymisessä.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla sanoi maanantaina julkaistussa ennusteessaan, että yksityinen kulutus kasvaa Suomessa tänä vuonna 2,3 prosenttia. Toisin sanoen korona-aikana säästöön jääneet rahat aiotaan nyt käyttää.

– Suomen talous on selvinnyt koronasta odotuksia pienemmin vaurioin. Vuonna 2021 maailmantalous toipuu ja vetää viennin ja investoinnit nousuun, ei kuitenkaan heti alkuvuodesta.  Kulutus elpyy selvästi ja palvelusektori toipuu kesällä. Ennustamme, että Suomen talous saavuttaa koronaa edeltävän tason jo tämän vuoden lopulla, arvioi Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Markkinoijien näkökulmasta katsottuna näkymät ovat paremmat kuin pitkään aikaan, sillä ihmisille on kertynyt ostovoimaa pandemian aikana. Danske Bankin asiakkaiden tileillä olevien varojen mediaani on noussut pandemian aikana jopa neljänneksellä ja on nyt yli 3000 euroa.

– Kotitalouksien säästämisaste on kriisin aikana pysynyt koholla ja talletuksia on ennätysmäärä. Kesällä 2020 nähty kulutuksen elpyminen Suomessa sekä lähes koronavapaiden Australian ja Uuden-Seelannin kokemukset viittaavat kulutuksen melko ripeään toipumiseen, kunhan epidemia saadaan hillittyä ja työllisyyskin kohenee lisäten tuloja, Kuoppamäki jatkaa.

Markkinointitoimistojen keskuudessa tunnelmat ovat selvästi positiivisemmat kuin vuosi sitten.

– Alan ihmisiltä kuulee kahdenlaista viestiä, mutta paljon puhutaan siitä, että näkymät ovat paremmat kuin aiemmin. Esimerkiksi viime kevään kaltaisen tilanteen ei uskota toistuvan, sanoi Suomen Markkinointiliitto ry:n (MARK) toiminnanjohtaja Sanna Laakkio MarkkinointiUutisten haastattelussa.

MAINOS
MAINOS
MAINOS