Datan käyttö kuluttajamarkkinoinnissa on muuttunut, kertoo datapalveluihin erikoistuneen Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki.
Honkimäen mukaan koronaviruspandemian myötä on palattu ikään kuin alkulähteille, joilla hän tarkoittaa yrityksen tai yhteisön ulkoisten ja sisäisten datalähteiden oikeellisuuteen, päivittymiseen ja käytettävyyteen liittyviä perusasioita.
– Dataliiketoiminnan jargon itseoppivista algoritmeistä, automatisoiduista myyntifunneleista tai asiakaskokemuksen automaatiosta on hiukan hellittänyt. On ikään kuin jouduttu palaamaan poikkeustilan myötä datan ja asiakaskohtaamisen alkulähteille, Honkimäki sanoo Profinderin tiedotteessa.
Honkimäki uskoo, että vastuullinen datan käyttö korostuu poikkeustilan jälkeen. Rehellinen datan käyttö voi saada kuluttajat antamaan brändeille mahdollisuuden herkemmin.
– Ei ole enää yhdentekevää, millä keinoin myyntiä ja markkinointia tehdään ja mitä dataa tekoälypohjaisen päätöksenteon polttoaineena käytetään.
– Arvioimme, että muiden muassa Sitran ansiokkaasti rummuttama Reilu datatalous tulee korostumaan huomattavasti koronan jälkeisen ajan uudelleenkäynnistyksessä, Honkimäki viittaa hankkeeseen, jonka tavoitteena on saada digitaaliset palvelut pohjautumaan luottamukseen sekä tuottamaan arvoa kaikille yrityksille.