Kolumni

Digimarkkinoija, pidä pää kylmänä: haastavat ajat eivät ole vielä ohi

2.9.2022 7:05
Petri Mertanen
Huhut Facebookin lähdöstä EU-alueelta, Google Analyticsin laittomuudesta ja evästeettömästä maailmasta ovat saaneet digimarkkinoijat takajaloilleen tänä vuonna. Digimarkkinoijat tarvitsevat nyt malttia ja aikaa perehtyä yksityiskohtiin, kirjoittaa Petri Mertanen.

Kuluva vuosi on ollut digimarkkinoijille haastava, eikä tiedossa ole helpotusta vielä pitkään aikaan. Tietyillä toimialoilla koronarajoitteet ovat olleet tuskallisia, ja Ukrainan sota näkyy varovaisuutena kulutuspäätöksissä. Puhutaan kolmansien osapuolien evästeiden katoamisesta ja uusista kohdentamisen teknologioista. Lisäksi huhutaan täysin evästeettömästä maailmasta, Google Analyticsin laittomuudesta ja Facebookin lähtemisestä koko EU-alueelta.

Ei ihme, että organisaatioiden markkinointiosastoilla ollaan pyörällä päästä. Lipevät ja ahneet konsultit ovat haistaneet tilaisuutensa ja kiertävät asiakkaita aktiivisesti kuin hyeenat raadon ympärillä.

Analytiikan osalta Googlella on nyt kaikki munat yhdessä korissa.
MAINOS

Kesälomien aikana saatiin tieto, että Googlen jo kertaalleen siirtämää aikataulua kolmannen osapuolen evästeistä luopumisesta Chrome-selaimessa siirrettiin edelleen vuoteen 2024. Digimarkkinoijille tämä tieto oli ehkä helpotus, sillä bisnes jatkuu taas normaalisti. Mahtaakohan Google luopua näistä evästeistä koskaan vai tuleeko lainsäädäntö kieltämään niiden käytön ennen sitä? 

Analytiikan osalta Googlella on nyt kaikki munat yhdessä korissa. Google Analytics 4 -versiota kehitetään aktiivisesti. Uudet ominaisuudet sisältävät merkittäviä parannuksia tietosuojaan. Loppujen lopuksi GDPR-yhteensopivuus testataan EU:n ja Yhdysvaltojen uuden datansiirtosopimuksen saadessa päivänvalon. Hengitystä tämän suhteen ei kannata pidättää, mutta kaikki SaaS-toimijat odottavat tulevaa vuodenvaihdetta varmasti mielenkiinnolla.

Jos konsultti ehdottaa tässä haastavassa maailmantilanteessa uutta, timanttista ratkaisua, joka ratkaisee kaikki ongelmat, niin muista kysyä mielipidettä aina kahdelta tai mielellään kolmelta asiantuntijalta. Tämä vinkki toimi muuten myös kesälomallani Balkanilla, kun sain huomata, että edullisin taksikyyti oli lopulta vasta kolmas.

Tietämätön saa olla, muttei tyhmä. Koska teknologinen kehitys on nopeaa, tulee asioihin perehtyä tarkasti. Toivotan kaikille digimarkkinoijille malttia sekä aikaa perehtyä yksityiskohtiin. Nyt kannattaa pitää pää kylmänä, sillä näennäisesti pienistä päätöksistä saattaa kertyä iso lasku.

Datanisti Petri Mertanen jakaa mietteitä markkinoinnin mittaamisesta ja erityisesti digitaalisen analytiikan hyödyntämisestä sekä kipukohdista. Mertanen työskentelee toimitusjohtajana sekä analytiikan kouluttajana ja hands on -konsulttina.

MAINOS
MAINOS