Disneyn Pohjoismaiden ja Baltian maajohtaja Hans van Rijn. Kuva: Disney
Media

🔍 Disney odottaa mainoksia sisältävältä Disney Plus -tilausvaihtoehdolta Suomessa paljon – maajohtaja uskoo brändien haluavan näkyä Disneyn omien brändien rinnalla

17.10.2024 13:00
Mikko Perttunen
Ensi vuoden alussa alkava mainosmyyntiyhteistyö MTV:n kanssa laajenee suoratoistopalveluun.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.

Disney lanseeraa tänään Suomessa mainoksilla tuetun tilausvaihtoehdon Disney Plus -suoratoistopalvelussaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palvelun saa hieman edullisempaan kuukausihintaan, mutta vastineeksi palvelussa näytetään mainoksia.

Disneyn Pohjoismaiden ja Baltian maajohtaja Hans van Rijn uskoo yhtiön suoratoistopalvelun kiinnostavan suomalaisia mainostajia.

– Uskon, että brändejä houkuttelee mainostaa jo itsessään vahvojen brändiemme rinnalla. Nyt tuntuu oikealta ajalta lanseerata tämä palvelu, Van Rijn sanoo.

Van Rijn näkee juuri vahvat brändit Disneyn kilpailuvalttina suoratoistopalvelujen kovassa keskinäisessä kilpailussa. Itse Disney-brändin lisäksi esimerkiksi Star Wars ja Marvel ovat tuotemerkkejä, jotka herättävät tunteita jo itsessään, vaikka niiden universumien sisälle mahtuukin monenlaista sisältöä.

Suoratoistopalvelut kilpailevat ensiksi ihmisten vapaa-ajasta yleensä ja sen jälkeen keskenään. Lisää sisältöä tulee valtava määrä joka viikko, ja iso haaste on saada ihmiset löytämään se. Ja tietysti sisällön on vielä onnistuttava miellyttämään katsojaa.

Van Rijn kertoo, että yksi Disneyn etu on se, että elokuvateatterilevityksessä oleva sisältö ja suoratoistopalvelu ruokkivat toisiaan.

– Esimerkiksi tänä vuonna ilmestynyt Inside Out – mielen sopukoissa 2 on ollut Suomen tämän vuoden katsotuin ulkomainen elokuva, ja se on rikkonut ennätyksiä myös Disney Plus -palvelussa, van Rijn sanoo.

Edellä on katsojaluvuissa ainoastaan Myrskyluodon Maija.

Mainoksellista versiota palvelusta ei tietenkään ole lanseerattu yksinomaan mainostajien vuoksi. Tarkoituksena on matalammalla hinnalla tarjota asiakkaille lisävaihtoehto ja siten laajentaa yleisöä. Aiemmin Disney Plus -palvelusta on ollut saatavilla vain kuukausi- tai vuositilausvaihtoehdot.

– Meidät erottaa monista kilpailijoista se, että vaikka meillä on nyt kolme erihintaista pakettia, sisältö on kaikissa sama.

Van Rijn uskoo, että myös kuluttajat ottavat Suomessa mainoksia sisältävän vaihtoehdon hyvin vastaan.

– Suomessa kuluttajille on perinteisesti ollut tarjolla iso valikoima ilmaiskanavia televisiossa. Tilanne on hieman erilainen verrattuna muuhun Eurooppaan, jossa maksutelevisiolla on ollut historiallisesti suurempi rooli. Suomessa ollaan tottuneempia mainoksiin, Van Rijn toteaa.

Hän painottaa, ettei mainossisältöä räiskitä sinne tänne, vaan katselukokemukseen halutaan edelleen panostaa, eikä keskeytyksiä haluta liikaa. Esimerkiksi elokuvissa mainokset sijoitetaan ennen filmiä. Asiakas voi Van Rijnin mukaan odottaa näkevänsä mainoksia keskimäärin noin neljä minuuttia tunnissa. Mainoksia ei suunnata lapsille, joten Junior-tilassa mainoksia ei näytetä lainkaan.

Monelle Disney tuo edelleen mielikuvan klassisista koko perheen animaatioelokuvista. Van Rijn kertoo, että suoratoistopalvelunkin kohdalla yhtiö on pitkään pyristellyt eroon siitä mielikuvasta, että kyseessä olisi vain lapsille suunnattu palvelu.

– Kun vuonna 2020 aloitimme Suomessa, kesti pitkään, ennen kuin ihmiset ymmärsivät, että saman Disney-sateenvarjon alta löytyvät esimerkiksi Star Wars- ja Marvel-universumit. Lapsiperheissä saatettiin alkuillasta katsoa Disney Plus -palvelua, mutta kun lapset oli saatu nukkumaan, vaihdettiin johonkin toiseen suoratoistopalveluun. Nyt Suomessa jo yli puolet tilaajistamme on lapsettomia aikuisia, van Rijn kertoo.

Hänen mukaansa kasvua odotetaan edelleen ensisijaisesti juuri aikuisyleisöstä, jota pyritään tekemään edelleen tietoisemmaksi siitä, että Disney Plus ei tarkoita pelkästään lastenohjelmia.

– Esimerkiksi musiikkidokumentit ja live-lähetykset ovat olleet ja tulevat tulevaisuudessa olemaan yksi avainasioista aikuisyleisön tavoittelussa, van Rijn sanoo.

Disney ilmoitti myös hiljattain aloittavansa lineaarisen television mainosmyynnin yhteistyön MTV:n kanssa. Tänään Disney kertoi laajentavansa mainosmyyntiyhteistyön Suomessa myös Disney Plus -suoratoistopalveluun. Kumpikin yhteistyö alkaa ensi vuoden alussa.

– On hienoa päästä laajentamaan yhteistyötämme MTV:n kanssa. Disney Plus -suoratoistopalvelulla on nyt mainosmyyntiyhteistyökumppanit kaikilla pohjoismaisilla markkinoilla kaupallisten markkinajohtajien kanssa: Suomessa MTV:n, Ruotsissa TV4:n, Norjassa TV2:n ja Tanskassa TV2:n kanssa – tämä kuvastaa Disneyn vahvojen brändien ja maailman luokan sisältöjen vetovoimaa, van Rijn arvioi.

Lue myös: MTV ja Disney aloittavat mainosmyynnin yhteistyön

MAINOS