Kolumni

Eduskuntapuolueet imitoivat vaalisloganeissaan Donald Trumpia ja USA:n rihkamakauppiaita

3.2.2023 7:05
Anssi Järvinen
Yhden mielestä aika on nyt oikea, toinen haluaa ottaa Suomen takaisin ja kolmas suojella elämää. Anssi Järvinen analysoi kolumnissaan terävästi eduskuntapuolueiden vaalisloganeita.

Muistattehan nämä: brittien konservatiiven legendaarinen ”Labour isn’t working”, Obaman tietä presidentiksi tasoittanut ”Yes We Can” ja Calvin Coolidgen Valkoiseen taloon saatellut ”Keep Cool with Coolidge”

Meillä Suomessakin on osattu muotoilla oivaltavia ja kilpailijoiden omista erottuvia kampanjasloganeita. Sauli Niinistön ”Työväen presidentti” ja kokoomuksen klassikko ”Puolue, jolla on korvat” olivat sellaisia. Myös keskustan ”Ihan kuin itseään äänestäisi” ja vasemmistoliiton johdattelevan terävä kysymys ”Kummalla puolella sydämesi on?” ovat tallentuneet kaljuni kovalevylle.

Entäpä tämän vaalikevään iskulausesato? Eduskuntapuolueista vain demarit panttaavat yhä sloganiaan eivätkä vielä paljasta sitä kolumnistin uutterista tiedusteluista huolimatta.

Tällä kertaa perussuomalaiset lainaavat Trumpia häpeilemättömän suoraan teemalla: ”Pelasta Suomi”.
MAINOS

Mutta analysoidaanpa jo julkaistujen sloganien erottavuutta, terävyyttä ja omintakeisuutta. Hyvin epätieteellisesti, mutta mahdollisimman asenteetta. Tässä arvioni mielipidetiedustelujen ounastelemassa puolueiden kannatusjärjestyksessä:

Kokoomus

Sana slogan tulee sotahuutoa tarkoittavasta gaelinkielisestä ilmaisusta sluagh-ghairm. Kokoomus lähtee eduskuntavaalitaistoon sotahuudolla ”Nyt on oikea aika.”  

”The Right Time is Now”-huudahdusta on sen eri muodoissa käytetty viljalti mitä moninaisemmissa vaaleissa kaikissa maailman kolkissa viimeisten vuosikymmenien saatossa. ”The Right Time is Now -slogan” -haulla tupsahtaa Googlesta 1 160 000 osumaa.

Nopea taustoittaminen paljastaa kokoomuksen sotahuudon englanninkielistä versiota käytetyn viimeksi Pohjois-Kyproksen turkkilaisen tasavallan paikallisvaaleissa viime joulukuussa. Republican Turkish Party (CTP) saavutti sillä kohtuullista menestystä keräämällä 26 prosenttia annetuista äänistä. Siis jopa enemmän kuin mielipidetiedustelut povaavat pohjoiselle veljespuolueelle.

Perussuomalaiset

Perussuomalaiset on tottunut ammentamaan teemojaan trumpilaisesta MAGA-tematiikasta (Make America Great Again). On haluttu ottaa ”Suomi takaisin” ja Donald Trumpin aitahankeen inspiroimana on kaivattu ”Jotain rajaa”.

Tällä kertaa perussuomalaiset lainaavat Trumpia häpeilemättömän suoraan teemalla: ”Pelasta Suomi”. Trump perusti Save America -liikkeensä heti vaalitappionsa jälkeen päästäkseen patrioottisten amerikkalaisten lompakoille keräämään lahjoituksia juuri käynnistyneeseen presidentinvaalikampanjaansa. Ja hänhän pääsi.

Keskusta

Historiallisen paljon takapakkia viime vuosina ottanut keskusta tarpoo kuin mummo lumessa ”Eteenpäin!” -vaaliteemallaan. Oikein huutomerkin kanssa.

Keskusta tarpoo kuin mummo lumessa ”Eteenpäin!” -vaaliteemallaan.

Eteenpäin on italiaksi Avanti! Tätä slogania käytti aikoinaan jo muuan Benito Mussolini. Huutomerkillä hänkin. Ja käyttipä vielä menestyksekkäästi: Mussolinista tuli ensin Italian pääministeri ja heti kohta diktaattori. Sittemmin Il Ducen lupaava urakehitys taittui tunnetusti jyrkähköön alamäkeen perin dramaattisin seurauksin.

Eteenpäin! on sen eri muodoissa historian kulutetuimpia vaalisloganeita. Haulla ”Forward! slogan” Google löytää liki 40 000 000 hittiä. Euroopassa eespäin-huudolla on viimeksi kannustettu Emmanuel Macron Ranskan presidentiksi.

Vihreät

Vihreä liitto lähtee vaalitaistoon ylevällä kehotuksella: ”Suojele elämää. Äänestä.” Kuusi miljoonaa osumaa googlettamalla kerännyt ”Protect life” -iskulauseetta ovat poliittisessa viitekehyksessä käyttäneet vaihtelevalla menestyksellä lähinnä USA:ssa aborttioikeutta vastustavat tahot, esimerkiksi republikaanisen puolueen suurin yksittäinen kannattajaryhmä ja puolueen poliittinen tukiranka, evankelikaalikristityt.

Vasemmistoliitto

Myös vasemmalla laidalla vannotaan vastuullisen kierrättämisen nimeen. Peter Malinauskas kampanjoi Labour-puolueensa voittoon Australian osavaltiovaalissa 2022 ja tuli nimitetyksi Etelä-Australian pääministeriksi. Hän viljeli kampanjassaan ahkerasti iskulausetta ”Fairer tomorrow”, eli ”Reilumpi huominen”, joksi täkäläisen labourin kampanjaorganisaation googlekääntäjä mantran näppärästi pyöräytti.

Liike Nytin ja kristillisten itsevarmoilla fraaseilla on noustu lukemattomien pittoreskien pikkukaupunkien omenapiirasyhdistysten johtopaikoille.

RKP

Siinä missä keskusta rämpii suojelemattomassa suossaan yksinään, ruotsalaiset haluavat sosieteerata ”Yhdessä eteenpäin”. Ja tietysti hieman kepua hillitymmin, ilman huutomerkkiä. Green Party of Canada on käyttänyt slogania ”Forward together” vakiinnuttamaan osaltaan vihreitä maan merkittävimpien puolueiden joukkoon.

Liike Nyt & kristillisdemokraatit

Liike Nytin ”Muutoksen aika on nyt” (”It´s Time for Change Now”) ja krisitillisten ”Järjen ääni” (”The Voice of Reason”) kuuluvat USA:laisten vaalikrääsään erikoistuneiden verkkokauppojen kestosuosikkeihin. Esimerkiksi The Sign Outfitters -sivustolta voi tilata valmiiksi edellä mainituilla sloganeilla ryyditettyjä rintanappeja, ilmapalloja, tarroja, t-paitoja ja ties mitä äänestysintoa nostattavaa rihkamaa. Lisää vain nimesi sille varattuun paikkaan!

Liike Nytin ja kristillisten itsevarmoilla fraaseilla on noustu lukemattomien high school -luokkien puheenjohtajiksi ja pittoreskien pikkukaupunkien omenapiirasyhdistysten johtopaikoille.

Luulisi siis näillä eväin vaalikarjan rynnivän uurnille myös äänestettäessä kansalle edustajia täällä pohjan perukoilla.

Anssi Järvinen on kokenut copywriter, kolumnisti, bränditerapeutti ja MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n hallituksen sekä iskulausetoimikunnan jäsen.

MAINOS
MAINOS