Kuva: Esimerkkejä yritysten markkinoinnista
Mainonta

Ei tulta ilman savua? Kuluttaja-asiamiehelle ilmoitus 15 bioenergiayhtiön markkinoinnista

21.10.2024 9:39
Mikko Perttunen
Ei polteta tulevaisuutta -ympäristökampanja arvioi yhtiöiden markkinoinnin sisältävän enemmän tai vähemmän viherpesua.

Kuluttaja-asiamiehelle on tänään maanantaina tehty ilmoitus viherpesusta 15 bioenergiayhtiön markkinoinnissa.

Ilmoituksen taustalla on Ei polteta tulevaisuutta -ympäristökampanja, joka on kesän ja syksyn aikana perehtynyt siihen, kuinka energiayhtiöt markkinoivat puupolttoaineilla eli bioenergialla tuotettuja sähkö- ja kaukolämpötuotteitaan. Yhteensä kampanjassa syynättiin 17 Suomessa toimivan bioenergiayhtiön markkinointia.

Lue myös: Tutkimus: Viherpesu ärsyttää suomalaisia kuluttajia – liioitellusta ympäristöystävällisyyden markkinoinnista toivotaan yrityksille sakkoja

– Harhaanjohtavaa markkinointimateriaalia löytyi jokaisen yhtiön markkinointikanavista. Kaikki 17 yhtiötä antoivat tavalla tai toisella ymmärtää, että puubiomassa olisi päästötön, hiilineutraali tai jollain muulla lailla ympäristöystävällinen energialähde. Selvitystyössämme esiin nousseet väitteet ovat monin tavoin harhaanjohtavia ja isosti ristiriidassa tieteellisen näytön kanssa, kampanjan koordinaattori Varpu Sairinen kuvailee tiedotteessa.

Lokakuun 2024 alkupuolella kampanja kertoo lähettäneensä yhtiöille palautetta ja pyytäneensä poistamaan harhaanjohtavat markkinointisisällöt. Osa yhtiöistä vastasi, ja jotkut ovat yhteydenoton jälkeen tehneet ainakin osan pyydetyistä muutoksista.

Kampanjan mukaan vielä viime viikon lopulla yhtä lukuun ottamatta jokaisen yhtiön markkinointikanavista kuitenkin löytyi harhaanjohtavaa sisältöä.

Ilmoitus tehtiin lopulta Alvasta, Fortumista, Inergiasta, Kuopion Energiasta, Lahti Energiasta, Lappeenrannan Energiasta, Lempeä Lämpö / Suur-Savon Sähköstä, Neovasta tytäryhtiöineen, Nevestä, Oulun Energiasta, Tampereen Energiasta, Turku Energiasta, Vaasan Sähköstä, Vantaan Energiasta ja Väreestä.

Kampanjan tiedottajan Jaakko Kilpeläisen arvion mukaan markkinointimateriaalissa oli paljon ristiriitoja myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston julkaisemien ympäristömarkkinointiohjeiden kanssa. Ohjeisto opastaa, miten yrityksen tai tuotteen ympäristövaikutuksista olisi asiallista kertoa markkinoinnissa.

Ei polteta tulevaisuutta -kampanjan mukaan kaikki tarkasteltavina olleet yritykset markkinoivat bioenergiatuotteitaan jollain lailla ympäristöystävällisinä. Ne kuvailivat sähkö- ja kaukolämpösopimuksiaan muun muassa ekologisiksi, vastuullisiksi, puhtaiksi ja kestäviksi. Yhtiöt lupailivat esimerkiksi parempaa tulevaisuutta, vihreää kasvua tai luonnon vaalimista.

Tuotenimissä oli usein esimerkiksi sana "vihreä" tai alkuliite "eko-", ja mainoskuvissa näkyi esimerkiksi vehreitä metsämaisemia. Harva yhtiö kuitenkaan perusteli käyttämäänsä sanastoa ja kuvastoa. Moni yhtiö myös kuvaili tuotteitaan "päästöttömiksi", "nollapäästöisiksi" tai antoi muilla tavoin ymmärtää, että puun poltosta ei syntyisi lainkaan päästöjä. Kampanjan mukaan lähes jokainen yhtiöistä kuvaa energiaratkaisujaan hiilineutraaleiksi.

Lue myös: 🔍 Törkein viherpesukampanja palkittiin taas, mutta mikä on toimistojen vastuu viherpesun kitkemisessä? Toimistopomot vastaavat

Muokattu klo 21.32: Korjattu ilmoituksessa mukana olleiden yritysten määrä 14:stä 15:een ja tutkittujen yritysten määrä 16:sta 17:ään.

MAINOS