Verkkokauppa.com ilmoitti aloittavansa ympärivuorokautiset kotiinkuljetukset Helsingin varastoltaan. Yritys lupailee toimituksia Helsingin myymälän lähialueille jopa alle tunnissa tilauksesta. Kuljetuksista huolehtii Wolt.
24 tuntia vuorokaudessa pyörivässä yhteiskunnassa akuutti tarve uudelle puhelimelle rikkoutuneen tilalle tai vaikkapa laturin piuhalle saattaa olla yllättävänkin suuri. Woltin toimitusalue Verkkokaupan Helsingin myymälästä kattaa jopa 13 kilometrin säteellä 84 postinumeroaluetta Helsingin, Espoon ja Vantaan alueella.
Myös Telia aloitti edellisviikolla yhteistyön Woltin kanssa nopeiden, tunnin kuljetusten osalta. Toimitusvaihtoehto on hyödynnettävissä, mikäli laite löytyy Telia Kaupan paikallisista varastoista. Tällä hetkellä Telian myymäläverkosto kattaa 44 liikettä 23 paikkakunnalla.
"Elektroniikka on yksi suosituimpia kategorioita Woltin kauppojen joukossa."
– Elektroniikka on yksi suosituimpia kategorioita Woltin kauppojen joukossa. Eniten suomalaiset tilaavat pikakuljetuksin älypuhelimia, läppäreitä, latureita sekä langattomia kuulokkeita, eli aivan jokapäiväisessä arjessa tarvittavia elektronisia tuotteita. On todella hienoa, että yhteistyömme kautta voimme tarjota tämän mahdollisuuden maanlaajuisesti todella suurelle joukolle suomalaisia, Woltin Suomen maajohtaja Joel Järvinen kertoo Telian tiedotteessa.
Telian kanavastrategiajohtaja Niklas Segercrantz kertoo tiedotteessa, että Suomessa kierrätetään arviolta alle 20 prosenttia käytetyistä tai rikkoutuneista puhelimista. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, että käyttöikänsä päässä oleva luuri jätetään usein varapuhelimeksi – ja näitä saattaa kaapin perälle kertyä useampiakin. Vanhat käytöstä poistetut älypuhelimet olisi kuitenkin tärkeää saada kierrätykseen, jotta metallit ja muovilaadut saadaan uudelleenkäyttöön.
– Jopa 99 prosenttia älypuhelimen materiaaleista on kierrätettäviä, joten tarvitsemme tässä asiassa ryhtiliikkeen, Segercrantz patistaa.
Muunkin kuin pikaruoan kotiinkuljetus alkaa pian olla arkipäivää erityisesti isoissa kasvukeskuksissa. Amazonin verkkokaupan rantautumista Suomeen on spekuloitu jo pitkään. Ruotsin verkkokauppajätti avasi jo vuonna 2020, mutta Suomen valloitus on viipynyt. Se lienee kuitenkin väistämätöntä jo hyvinkin lähitulevaisuudessa, joten suomalaisyritykset joutuvat jo valmistautumaan täysin uuteen kilpailuasetelmaan.