Tutkimustoimisto Brand Finance on listannut jälleen Pohjoismaiden arvokkaimmat brändit, eikä kärkipää aiheuta yllätyksiä.
Kärki on edelleen ruotsalaisten hallussa, sillä kolme arvokkainta brändiä tulee länsinaapuristamme. Ykköspaikalla on tuttu brändi, tavarataloketju Ikea, joka on ollut korkeimmalla pallilla koko Brand Financen tutkimushistorian ajan eli 10 vuotta. Ikean brändin nykyinen arvo on 17,4 miljardia euroa. Viime vuonna arvoksi mitattiin liki 18 miljardia.
Toisella sijalla on autobrändi Volvo (14,16 miljardia) ja kolmantena vaateketju H&M (12,69 miljardia).
Ensimmäinen suomalaisbrändi listalla on tutusti Nokia, jonka brändin nykyinen arvo on tutkimuksen mukaan 8,96 miljardia. Viime vuonna arvoksi mitattiin 9,37 miljardia. Nokia on listalla viidentenä heti norjalaisen öljy-yhtiö Equinorin (9,33 miljardia) jälkeen.
Viime vuonna Nokia oli listan neljäntenä ja Equinor viidentenä, joten Suomen suurimman brändin sijoitus laski. Nokialla voi olla myös tulevaisuudessa haasteita pitää nykyiset asemansa, sillä perässä kuutospaikalla tulee vahvaa kasvua tehnyt ruotsalainen suoratoistopalvelu Spotify.
Brand Financen julkaisemalle 25 arvokkaimman yhtiön listalle mahtui vain kaksi suomalaista: toinen suomalaisbrändi on Neste, joka nousi 24. sijalta 22:nneksi.
Listalla on peräti 14 ruotsalaisbrändiä, joista kuusi mahtuu kymmenen parhaan joukkoon. Tanskalaisia on yhteensä kuusi ja norjalaisia kolme.
Suomalaisittain positiivista on se, että Elisa on Pohjoismaiden yksi nopeimmin kasvavista brändeistä. Elisan brändin arvo kasvoi jopa 67 prosentilla ja on 1,2 miljardia. Elisa on Pohjoismaiden kolmanneksi nopeimmin kasvanut brändi heti ruotsalaisen suoratoistopalvelu Viaplayn ja ruotsalaisen elektroniikkavalmistaja Philcon jälkeen.
1. Ikea
2. Volvo
3. H&M
4. Equinor
5. Nokia
6. Spotify
7. Lego
8. Telenor
9. Nordea
10. Telia
11. Maersk
12. DSV
13. Arla
14. Skanska
15. Vattenfall
16. Scania
17. Ericsson
18. DNB
19. Swedbank
20. Svenska Handelsbanken
21. Vestas
22. Neste
23. Sandvik
24. SEB
25 Novo Nordisk