Kuva: Raisio
Brändit

Elovena jo toista vuotta kuluttajien mielikuvissa Suomen kestävin brändi

10.3.2025 12:53
Mikko Perttunen
Suurin nousija oli Jungle Juice Bar ja suurin laskija Hyundai.

Elovena koetaan tänäkin vuonna Suomen kestävimmäksi brändiksi vuosittaisessa Sustainable Brand Indexissä.

– Kuluttajat kokevat Elovenan brändinä, jolla on pitkät perinteet ja selkeät arvot. Aikana, jolloin kestävyyskysymykset voivat tuntua monimutkaisilta, suomalaiset arvostavat brändejä, jotka pysyvät uskollisina visiolleen ja tarjoavat edelleen luotettavia ja kestäviä vaihtoehtoja, Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén toteaa tiedotteessa.

Indeksin kakkossijalle valittiin Valio ja kolmanneksi S-ryhmä. Kärkikolmikko on siis tismalleen sama kuin viime vuonnakin.

MAINOS

Lue myös: Kuluttajat äänestivät taas mielestään vastuullisimmat brändit: Valio tippui ykkössijalta

Viime vuonna neljänneksi sijoittunut Prisma putosi nyt sijalle 8.

Tämän vuoden listauksessa tapahtui merkittäviä nousuja viime vuoteen nähden. Sini on noussut sijalta 12 sijalle 6, ja Yliopiston Apteekki teki nousun sijalta 18 sijalle 7. K-ryhmä nousi 18 sijaa listan kymmenenneksi.

Eniten sijoitustaan nosti Jungle Juice Bar, joka viime vuoden huiman pudotuksen jälkeen nosti sijoitustaan täksi vuodeksi 42 sijaa.

Muita kovia nousijoita listalla olivat muun muassa Hartwall, Findus, Vantaan Energia ja Turku Energia.

Suurimman laskun kuluttajien kestävyysmielikuvassa koki Hyundai, jonka sijoitus laski 39 sijaa.

Suuren pudotuksen listalla tekivät myös Pirkka, Novelle, Kotipizza, Olo-apteekki ja Electrolux.

Sustainable Brand Index Top 10

1. Elovena

2. Valio

3. S-Ryhmä

4. SINI

5. VR

6. Yliopiston Apteekki

7. Fazer

8. Prisma

9. S-market

10. K-ryhmä

Voittajat toimialoittain:

Airlines - Finnair

Automotive - Volvo

Banks - S-Pankki

Beauty - LV

Beverage - Paulig

Clothes & Fashion - Brands - Halti

Clothes & Fashion - Stores - Partioaitta

Consumer Goods Corporations - S-Ryhmä

E-commerce - tori.fi

Electricity & Heating - Vattenfall

Food - Elovena

Fuel - ABC

Furniture & Decoration Brands - Finlayson (Uusi voittaja!)

Furniture & Decoration Stores - Pentik

Grocery Stores - Prisma (Uusi voittaja!)

Hobby & Leisure - Fiskars

Home Appliances & Electronics Brands - Nokia

Home Appliances & Electronics Stores - Veikon Kone (Uusi voittaja!)

Hotels - Sokos Hotels

Hygiene & Cleaning - SINI (Uusi voittaja!)

Insurance & Pension - LähiTapiola

Parcels & Logistics - Matkahuolto

Passenger Transport - VR

Pharmacies - Yliopiston Apteekki

Restaurants, Cafes & Take-away - Kotipizza

Telecommunications - Elisa

Travel & Tourism - Aurinkomatkat

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton kestävän kehityksen bränditutkimus.

Tutkimus on toteutettu vuosittain vuodesta 2011 lähtien.

Vuoden 2025 tutkimuksessa haastateltiin 10 000 vastaajaa, iältään 16–75 vuotta, ajanjaksolla joulukuu 2024 – helmikuu 2025.

Suomessa arvioitiin yhteensä 248 brändiä.

MAINOS