Rockstar Energy Drink markkinoi isolla profiililla järjestämällä toukokuussa rap-konsertin 10 000 katsojalle. Tapahtumaan ei myydä lippuja, vaan ne voi saada ainoastaan arvonnan kautta. Nokia Arenalla järjestettävän Rockstar Live 24 -konsertin artisteista on julkistettu toistaiseksi Elastinen, Etta ja Cledos.
Kampanjan suunnittelusta vastaa hybriditoimisto Def Agency, jonka strategiajohtaja Jimi Veijonen toteaa, että kyseessä on poikkeuksellisen suuri kampanja Suomen mittakaavassa.
– Rockstar haluaa brändinä panostaa musiikkiin ja vakiinnuttaa paikkansa suomalaisessa musiikkimaailmassa. Vuosi sitten aloimme miettiä, minkälainen teko tai tapahtuma olisi omiaan tukemaan tätä, ja totesimme, että suomirap on noussut kellareista areenaluokkaan ja ottanut vahvasti paikkansa suomalaisessa musiikissa. Raptähdet on tämän päivän rockstaroja, Veijonen sanoo.
Lopputulemana syntyi ajatus täyttää Nokia Arena kuulemaan suomirapin isoja ja ajankohtaisia artisteja. Veijonen kertoo, että esiintyjiä lähdettiin hakemaan all stars -hengessä. Elastinen on suomirapin pioneereja, ja mukana on myös tuoreita tähtiä.
"Se tuntui oikealta ja vetovoimaiselta."
– Se tuntui oikealta ja vetovoimaiselta. Huhtikuun aikana julkistetaan joka viikko uusia artisteja ja kirsikkana kakun päällä vielä Nokia Arenalla on luvassa muutamia yllätyksiä, Veijonen paljastaa.
Veijosen mukaan Rockstar panostaa markkinointiin paljon, ja kampanjoiden koot vaihtelevat, mutta nyt kyseessä on poikkeuksellinen suuri projekti. Lippuarvontaan osallistuminen toki vaatii Rockstarin tuotteen ostamista, sillä lippuja voi voittaa arvonnassa, johon voi osallistua vain ostamalla Rockstar Energy Drink -juoman ja lataamalla kuvan ostetusta tölkistä kampanjasivuille. Samalla kuluttajia tietysti aktivoidaan kokeilemaan tuotetta. Kampanjan ja konsertin mainonta alkaa vasta tänään, mutta se on jo ehtinyt kerätä huomiota PR:n ja artistien omien kanavien kautta. Ensimmäisiä lippujakin on jo laitettu jakoon.
Def Agencyn osaaminen nivoutuu Veijosen mukaan ensisijaisesti kolmeen osa-alueeseen – brändiosaamiseen ja mainonnan suunnitteluun, vaikuttajamarkkinointiin sekä tapahtumiin.
– Tässä kampanjassa näyttelee isoa roolia, että hallitsee kaikki nuo kolme osa-aluetta, Veijonen sanoo.
Hän toteaa, että esimerkiksi laadukkaan mainosfilmin toteuttamiseen tarvitaan iso joukko huippuosaajia, mutta tähän päälle tarvitaan vielä isompi työryhmä rakentamaan konserttia Nokia Arenalle. Vaikka projekti on suuri, ei vastaan ole ainakaan toistaiseksi tullut suuria haasteita.
– On hienoa tehdä kampanjaa, johon asiakas haluaa ja uskaltaa panostaa paljon. En äkkiseltään muista, että olisimme olleet näin isoa tekemässä, Veijonen sanoo.