Luovuus

Energiaseikkailija Ellen hyppäsi lastenkirjan sivuilta someen opettamaan energiasta

25.4.2023 13:41
Satu Hurme
Ellen on osa energiayhtiö Helenin energiakasvatushanketta, jonka tavoitteena on tuottaa helposti ymmärrettävää tietoa energiamurroksesta, erilaisista energialähteistä ja ilmastokriisistä.

Energiayhtiö Helen haluaa tukea vanhempia ja opetushenkilöstöä energia- ja ilmastokasvatuksessa. Tästä syntyi laaja hanke, johon kuuluu muun muassa lastenkirja, pelihaaste ja oppimateriaaleja.

Viime viikolla julkaistun Ellenin energiaseikkailu -lastenkirjan päähenkilö on myös virtuaalivaikuttaja. Ellen muuntautui kaksiulotteisesta piirroshahmosta generatiivisen tekoälyn avulla aidon näköiseksi seitsemänvuotiaaksi, jolla on oma Instagram-tili.

Tähän mennessä virtuaali-Ellen on on nähty useissa Helenin kanavissa poseeraamassa johtoryhmän kanssa. Ellenin omalla Instagram-tilillä hänet voi löytää esimerkiksi lukemassa kirjaa hankkeen kummin, näyttelijä Seela Sellan kanssa.

Projektin AI-työstä vastaa tekoälyyn erikoistunut valokuvaaja Antti Karppinen. Tekoälyn datana käytettiin lastenkirjan kuvitusta, jonka on luonut Eveliina Saarentaus.

MAINOS

– AI-spesialistille tämä hanke oli samaan aikaa haastava ja kutkuttava. Sain käyttää kaikkia taitojani ja työkalujani, jotta Ellenistä saatiin mahdollisimman realistinen, oikean elämän tuntuinen. Lopputulos ylitti kuitenkin omatkin odotukseni. Projekti osoittaa näiden uusien teknologioiden rajattomat mahdollisuudet tarinankerronnan ja visuaalisen tuotannon saralla, Karppinen sanoo tiedotteessa.

Mukana hankkeessa ja kirjan lanseerauskampanjassa ovat viestintätoimisto Drum, mediatoimisto Dagmar ja luova toimisto Kurio.

Hankeelle nähtiin selkeä tilaus, sillä Helenin teettämän kyselytutkimuksen mukaan 93 prosenttia 9–13-vuotiaiden vanhemmista uskoo, että energiasta opitaan eniten kotona. Samalla yli 40 prosenttia vanhemmista kaipaa tukea energiakasvatukseen.

– Lapsille on aina jaettu vinkkejä siitä, miten energiaa voi säästää, mutta lapsentasoista ja kiinnostavaa tietoa energialähteistä ja energiamurroksesta ei juurikaan ole ollut aiemmin tarjolla. Energiamurros on parhaillaan käynnissä, joten on tärkeää, että näiden tulevaisuuden energiantekijöiden ja -kuluttajien kysymyksiin voidaan vastata ja siten ylläpitää kiinnostusta, kertoo Helenin markkinointijohtaja Tanja Kaasinen tiedotteessa.

MAINOS
MAINOS