SEY Suomen eläinsuojelu on käynnistänyt Adoptiolive-lähetyksen, jossa kuvataan kotia etsiviä lemmikkejä eläinyhdistysten eläinsuojissa. Tavoitteena on löytää lemmikeille rakastavat kodit, mutta myös vapauttaa järjestöjen resursseja uusien lemmikkien auttamiseksi. Kampanjan on suunnitellut Erma&Reinikainen.
Adoptioliveä voi seurata sosiaalisen median lisäksi katukuvassa ympäri Suomen, sillä lähetys striimataan suorana valituille ulkomainospaikoille. Yhteistyössä projektissa on myös Musti ja Mirri, joka mahdollistaa kampanjan näkyvyyden.
Tällä hetkellä Suomessa omaa kotiaan etsii jopa tuhansia eläimiä kaneista koiriin. Huonoin tilanne on kissojen kohdalla, ja kodittomia kissoja onkin eläinsuojeluyhdistysten hoivissa enemmän kuin muita lemmikkieläimiä.
Suomessa hylätään vuosittain vähintään 20 000 kissaa. Hylätyistä kissoista vain noin 10 000 kissaa päätyy löytöeläintaloihin. Kissan vähäisestä arvostuksesta kertoo myös se, että vain joka viides löytökissa haetaan takaisin omaan kotiinsa. Luontoon jääneiden kissojen kohtalo on usein karu, kerrotaan SEY:n tiedotteessa.
Tilanne ajaa eläinsuojeluyhdistykset ahtaalle, ja useiden yhdistysten tilat ovatkin ääriään myöten täynnä. Samaan aikaan yhdistysten arjessa näkyy yhä koronapandemian aikaisen lemmikkibuumin laantuminen ja hylättyjen lemmikkieläinten määrän kasvu.
– Tarvitsemme ratkaisuja tilanteen rauhoittamiseksi. Samaan aikaan yhdistysten resurssit aktiivisesti markkinoida omaa toimintaansa ovat rajalliset, ja siksi tarvitsemme Adoptioliven kaltaisia yhteistyöprojekteja, joiden kautta saamme palstatilaa kotia etsiville lemmikeille, kertoo SEY Suomen eläinsuojelun toiminnanjohtaja Kati White tiedotteessa.
Ensimmäisessä Adoptiolivessä kuvataan Turun Eläinsuojeluyhdistyksen tiloissa omaa kotiaan etsiviä kissoja.