Harvardissa tehty tuore tutkimus paljastaa, että saastuttavilla aloilla toimivat eurooppalaiset jättiyhtiöt harjoittavat systemaattista viherpersua sosiaalisessa mediassa. Tuloksista kertoo Greenpeace, joka tilasi tutkimuksen Harvardin yliopistolta.
Tutkimuksessa tarkkailtiin Euroopan suurimpia autobrändejä, lentoyhtiöitä ja fossiilienergiayhtiöitä ja niiden julkaisuja Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa ja YouTubessa. Analysoitavana oli yli 2300 julkaisua kesä-heinäkuulta.
Greenpeacen mukaan yhtiöt harjoittavat häpeilemätöntä viherpesua sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa viesteistä liittyi jollain tavalla vihreään innovaatioon, mutta vain kourallisessa viesteissä viitataan selkeästi ilmastonmuutokseen.
Greenpeace kertoo, että joka viidennessä julkaisuissa käytettiin urheilua, muotia ja sosiaalisia syitä kääntämään huomio pois yritysten ydintehtävistä ja -vastuista. Yhtiöiden sanomaa vahvistettiin usein kuvilla muun muassa luonnosta tai vähemmistöistä.
Autobrändien mainoksissa vain joka viidennessä myytiin tuotetta. Useissa autobrändien mainoksissa pyrittiin esittämään brändi vihreänä.
– Sosiaalinen media on uusi vedenjakaja ilmastonmuutoksen viivyttämisessä. Euroopassa oli kaikkien aikojen kuumin kesä, ja jotkut eniten globaalista kuumenemisesta vastuussa olevat yhtiöt vaikenivat somessa ilmastokriisistä. Sen sijaan yhtiöt käyttivät strategisesti kieltä ja kuvitusta, joilla ne saatiin näyttämään vihreiltä, innovatiivisilta ja hyväntekeväisyyttä tekeviltä brändeiltä, kommentoi tutkimusryhmää vetänyt Geoffrey Supran.