Facebook on tehnyt mainossääntöihinsä merkittävän linjauksen, joka muuttaa mainonnan kohdentamista Facebookissa ja taustayhtiö Metan muissa somekanavissa.
Uuden linjauksen myötä mainoksia ei voi enää kohdentaa tiettyjen ominaisuuksien avulla. Facebook estää kohdentamisen sanoilla, jotka voidaan kokea aroiksi. Tällaisia ovat muun muassa seksuaalisuuteen, terveyteen tai etnisyyteen liittyvät sanat.
Facebook antaa esimerkkisanoina muun muassa “LGBT-kulttuuri”, “katolinen kirkko” ja “kemoterapia”.
Uudistuksen taustalla on se, että Meta haluaa vastata ihmisten pyyntöihin liittyen siihen, miten mainostajat tavoittavat heitä. Tällä tavoin pystytään myös estämään loukkaavaa mainontaa.
Facebook kertoo, että päätöksen tekeminen oli hankalaa, sillä uudistus saattaa hankaloittaa joidenkin mainostajien toimintaa.
– Tiedämme, että tämä muutos voi vaikuttaa negatiivisesti joihinkin yrityksiin ja organisaatioihin. Kuten monet meidän päätöksistä, tämäkään ei ollut yksinkertainen, tiedotteessa sanotaan.