Fazer on suomen hyvämaineisin yritys vuonna 2023 T-Median toteuttamassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa.
Toiseksi paras maine oli Koneella ja kolmanneksi paras Valiolla.
T-Media selvitti Suomessa toimivien yritysten mainetta touko–kesäkuussa. Tämänvuotiseen Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi yhteensä 11 173 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä Fazer sai mainearvosanan 3,94, Kone 3,93 ja Valio 3,77. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa.
Fazer on sijoittunut aina Suomen maineikkaimpien yritysten joukkoon, mutta sen tämänvuotinen ykkössija on sen ensimmäinen tutkimuksen yksitoistavuotisessa historiassa. Yritys onnistui parantamaan mainettaan kuudessa maineen osa-alueessa kahdeksasta.
– Luottamus&Maine-tutkimuksen historian aikana olemme havainneet, että yritysten omistusrakenteella on yhteys maineeseen. Fazer on perheyritys, jolla on pitkät perinteet, ja perheyhtiöt menestyivät suomalaisten arvioissa parhaiten vuosi toisensa jälkeen. Toisen ikonisen perheyhtiön, Koneen, vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kertoo tiedotteessa.
Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet.
Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Tämän vuoden tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia ja Suomessa toimivien yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut 0,10 yksikköä arvosanasta 3,44 arvosanaan 3,34. Samalla yritysten vastuullisuutta mittaavat ESG-arvosanat ovat laskussa.
– Tutkimiemme 60 yrityksen ESG-keskiarvon laskun ohella maineessa on nähtävissä koko mittaushistorian suurin mainelasku. Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Fazer on ainoa kymmenen hyvämaineisimman yrityksen listalla oleva yritys, joka pystyi parantamaan mainettaan edellisvuodesta, Ruokolahti sanoo.
Suurin mainenousu kirjattiin Postille, jonka maine nousi 0,18 yksikköä arvosanaan 2,68. Pitkään huonomaineisten listalla olleen Nestlén maine nousi 0,15 yksikköä.
Huonomaineisten yritysten listalle tippuivat uusina yrityksinä viranomaisten syyniin harhaanjohtavasta markkinoinnista joutuneet H&M ja Masku sekä kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein.
– Mediassa on huomioitu kuluttajaviranomaisten tutkinta ja kritiikki H&M:n vastuullisuusväittämistä ja Maskun kesällä saama seuraamusmaksu harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein sai tutkimuksen heikoimman tuloksen keskiarvolla 1,97. Arvosana on tutkimushistoriamme alhaisin, Ruokolahti sanoo.
Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yritykset valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon keväällä 2023 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa noin tuhat suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. T-Media ei ohjaa valittavien yritysten valintaa.
Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla. Nyt julkistettavalle listalle päätyi kymmenen korkeinta sekä kymmenen heikointa arvosanaa saanutta yritystä.