Kuva: Finnwatch
Brändit

Finnwatch: Suomalaisbrändit markkinoivat surutta riippumattomia ympäristösertifikaatteja imitoivilla logoilla – usean tuotteen ilmastoväitteet huonosti perusteltuja

7.5.2024 12:48
Mikko Perttunen
Tuoreessa raportissa mukana yhdeksän tuttua brändiä.

Kansalaisjärjestö Finnwatch julkaisi tänään raportin, jonka mukaan usean tuotteen ilmastoväittämät ovat huonosti perusteltuja.

Finnwatch tarkasteli yhdeksän esimerkkituotteen ilmastoväittämien perusteluja. Puutteelliseksi jokaisen tuotteen kohdalla nähtiin esimerkiksi se, mitä ilmastoväitteen taustalla olevasta päästölaskelmasta kerrotaan julkisuuteen. Tuotepakkauksista ilmastoväittämiä tai päästötietoja löytyi vain harvoin, ja verkkosivuiltakin usein vain yleisellä tasolla.

Tarkastelluista tuotteista heikoiten suoriutui yrityksen itse keksimällä Climate Positive -merkillä varustettu Planti-kaurajuoma, jonka hiilijalanjäljestä tai sitä koskevasta laskelmasta ei saatu juuri mitään tietoa.

– Epämääräisyyden vuoksi tuotemerkinnät eivät auta tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja. Sekä kuluttaja-asiamies että hiilijalanjälkilaskentaa ohjeistavat standardit kehottavat tarjoamaan vaivattomasti saatavilla olevat luotettavat perustelut ilmastoväitteille. Näitä ohjeita ei juurikaan noudateta, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola kertoo Finnwatchin tiedotteessa.

Raportissa mukana olevat brändit olivat Alvarin Nollapäästönappula Vauhti (Alvar Pet Oy), Dagsmark Vimpeli (Dagsmark Petfood Oy), Hau-Hau Champion Senioreille & keventäjille (Prima Pet Premium Oy), Arvid Nordquist Amigas -kahvi, Paulig Mundo Original -kahvi, Pelican Rouge Original Blend -kahvi (Selecta Group), Juustoportti Vapaan lehmän kevytmaito, Ikaffe Barista Edition -kauramaito (Oatly) ja Planti Kaurajuoma (Oddlygood).

Raportissa mukana olevat tuotteet. Kuva: Finnwatch

Esimerkiksi kolmella hiilineutraalina tai päästökompensoituna myytävällä kahvilla oli jokaisella omat käytäntönsä sen suhteen, miten päästöjä lasketaan ja mitä laskennasta tai päästöhyvityksistä kerrotaan julkisuuteen. Finnwatchin kyselyssä selvisi, että vain Paulig huomioi laskelmassaan kahvin keittämisestä aiheutuvat päästöt ja käytti kolmannen osapuolen kriteereihin perustuvaa ilmastomerkintää. Muut olivat keksineet ilmastologonsa itse.

– Kuluttajat eivät tiedä, mitä hiilijalanjälkilaskelmiin on sisällytetty ja ovatko väitteet vertailukelpoisia eri tuotteiden välillä. Riippumattomia sertifikaatteja imitoivat yritysten itse keksimät logot saavat asiantuntijankin pään pyörälle, Leipola huomauttaa.

MAINOS
MAINOS
MAINOS