Vuoden Huiput -kisan yhteydessä torstaina jaettiin Huippujen lisäksi myös Vuoden huiputus -palkinto, joka on ympäristöjärjestö Greenpeacen Suomen-yksikön järjestämä kilpailu. Kilpailussa etsitään kuluneen vuoden törkeintä tai harhaanjohtavinta fossiilimainosta.
Greenpeacen tuomaristo, Meeri Koutaniemi, Olli Tiainen ja Klaus Welp, valitsi kilpailun finaaliin neljän tunnetun brändin mainokset, ja yleisö sai äänestää vaihtoehdoista vuoden huiputtajan.
Palkinnon “voitti” ylivoimaisella erolla Fortumin mainos, jonka slogan antaa ymmärtää, että energiayhtiö tekee maailmasta puhtaamman. Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen sanoo, että mainos oli oiva esimerkki viherpesusta.
– Fortumin vuosittaiset päästöt ovat lähes neljä kertaa koko Suomen päästöjen suuruiset. Fortum on viime vuosina muun muassa avannut uuden hiilivoimalan Saksaan, haastanut hiilestä eroon pyrkivän Hollannin oikeuteen, panostanut fossiilikaasuun ja jatkanut normaalisti liiketoimintaansa Venäjällä, Tiainen toteaa Greenpeacen verkkosivuilla.
Toiseksi törkeimmästä tai harhaanjohtavimmasta mainoksesta vastasi BMW. Kolmas sija meni Finnairille ja neljäs sija St1:lle.
Katso täältä kaikki finalistit perusteluineen.
Tiainen ja kaksi muuta Greenpeacen aktivistia menivät yllättäen lavalle Vuoden Huiput -gaalassa ja paljastivat kilpailun voittajan. Järjestäjilläkään ei ollut tietoa aktivistien tempauksesta. Greenpeace halusi tällä tavoin herättää toimistot miettimään omaa rooliaan ilmastonmuutoksen torjumisessa.
– Halusimme julkistaa kilpailun voittajan nimenomaan Vuoden Huiput – gaalassa, koska toivomme, että myös mainos- ja viestintätoimistot pohtivat kriittisesti omaa rooliaan ilmastokriisissä ja sen ratkaisemisessa. Mainoksilla vaikutetaan kulutukseen, pestään hiilenmustaa vihreäksi ja muokataan kuvaa hyvästä ja tavoiteltavasta elämästä. Mainostoimistoilla on suuri valta ja sitä myöten myös suuri vastuu, Tiainen painottaa.