Cannes Lions
Digitaalisuus

Gary Vaynerchuk povaa nft-teknologialle valoisaa tulevaisuutta lukuisista epäilijöistä huolimatta – ”15 vuotta sitten somea pidettiin typerimpänä ideana koskaan”

21.6.2022 18:35
Toni Rajamäki
Digimarkkinoinnin supertähden mukaan ihmisten pitäisi heittää ”internetaivot” romukoppaan puhuttaessa nft-teknologiasta.

Nft-teknologia on tullut jäädäkseen, sanoo digimarkkinoinnin huippunimi, sosiaalisen median taitaja Gary ”Vee” Vaynerchuk, joka avasi ajatuksiaan nykypäivän villitykseen Cannes Lions -festivaaleilla.

Nft:t ovat nousseet ryminällä mukaan isojen brändien markkinointiin, ja teknologiaan on tehty isoja investointeja. Nft eli non-fungible token on kryptovaluuttatekniikka, jossa yksilöidään virtuaalisia kohteita ja määritetään niiden omistussuhteita lohkoketjun avulla. Esimerkiksi kanta-asiakaskortti voi olla tänä päivänä yksilöity digitaalinen kortti.

VaynerX:n omistaja Vaynerchuk on tunnetusti nft-teknologian puolestapuhuja, ja hän näkee siinä suuren potentiaalin. Paljon suuremman kuin moni muu, sillä markkinoinnin alalla riittää epäilijöitä.

– Meitä kaikkia valaistaan tämän asian suhteen seuraavan vuosikymmenen aikana. Ihmiset tuskailivat aikoinaan internetin kanssa. He eivät päässeet sinne, tai he unohtivat laittaa sivuston nimen perään ”.com”. Tämä oli tilanne vuonna 1996. Tällä hetkellä monet tuskailevat nft:eiden kanssa, Vee muistutti.

MAINOS

Toisena esimerkkinä hän nosti esiin sosiaalisen median.

– 15 vuotta sitten somea pidettiin typerimpänä ideana koskaan. Sama juttu on nyt nft:eiden kanssa. Sitä pidetään typerimpänä juttuna, mitä tiedetään.

Nft:eiden kehitys alkoi omalla tavallaan jo ajat sitten, vaikka nykyisestä teknologiasta ei ollut tietoa. Vee sanoo nähneensä niiden potentiaalin aikoinaan Facebook-pelin kautta.

– Näin potentiaalin Facebookin Farmville-pelistä. Tajusin, että ihmiset käyttävät rahaa digitaalisiin lampaisiin. Ajattelin, että tämä on hullua, mutta tajusin myös, että tämä ei eroa mitenään esimerkiksi Guccin vöistä tai Niken lenkkareista.

Vee korostaa, että nft:eiden hienous tulee esiin, kun katsotaan hyötyjiä: teknologiasta voivat hyötyä kaikki – niin kuluttajat kuin yrityksetkin.

– Se voi olla hyödyllinen kaikille osapuolille. Kymmenisen vuoden päästä kaikki kuitit voivat olla nft:eitä. Jokin brändi on voinut palkata esimerkiksi taiteilijan tekemään kuitteihin taidetta, ja hän saa sen myötä merkittävää menestystä. Samalla brändi tekee myyntiä. Asiakas puolestaan voi saada kuitista vuosien päästä rahaa, kun kaikki ihmiset yrittävät ostaa kuitin itselleen, Vee avasi asiaa esimerkin kautta ja lisäsi:

– Tämä on paras aika lähteä tähän trendiin mukaan, koska hysterian ja kultaryntäyksen aika on ohi.

Loppuun sometähti lisäsi toiveen, että kaikki perehtyisivät ilmiöön ennen kuin päättävät kantansa.

– Ennen kuin päätät jotain, kysy itseltäsi, oletko opiskellut aihetta 50 tunnin ajan, Vee sanoi ja neuvoi, että ihmisten kannattaisi olla ajattelematta nft-teknologiaa ”internetaivoillaan”, joilla ei pysty ymmärtämään digitaalista omistajuutta.

MAINOS
MAINOS