Koronapandemia näkyi viime vuonna mainonnan määrän laskuna ympäri maailman. Esimerkiksi Suomessa mediamainonta laski 11,3 prosentilla, sanoo Kantar TSN:n tutkimus.
Tänä vuonna mainosinvestointien on uskottu lähtevän nousuun, kuten on myös käynyt. Tuoreiden tilastojen mukaan kehitys on ollut globaalisti jopa vauhdikkaampaa kuin alun perin kaavailtiin, kertoo markkinoinnin asiantuntijayritys Warc.
Warcin mukaan mainosinvestoinnit kasvavat tänä vuonna globaalisti 12,6 prosentilla ja yltävät 665 miljardiin Yhdysvaltain dollariin eli noin 561 miljoonaan euroon. Kasvu on jopa 6,7 prosenttia ennusteita edellä. Ensi vuonna kasvua odotetaan tapahtuvan 8,2 prosenttia, mikä tarkoittaisi kokonaisinvestointien nousevan yli 700 miljardiin Yhdysvaltain dollariin.
Tänä vuonna suurinta kasvua on nähty vuoden toisella kvartaalilla. Kasvua viime vuoteen nähden tapahtui jopa 23,6 prosenttia. Ison nousun selittää se, että koronapandemia puhkesi kunnolla maailmassa viime vuoden keväällä, jolloin yritykset painoivat jarrua investointien suhteen.
Tämän vuoden toisen kvartaalin vahvan kasvun taustalla on etenkin digimainonta, jonka kehitys on vauhdittunut pandemian myötä. Esimerkiksi Suomessa mediaryhmistä viime vuoden ainoa kasvaja oli verkkomainonta. Suurinta kasvua nähtiin somemainonnan suhteen.
Euroopan tämän vuoden kasvulukemat ovat hyvin linjassa globaalien lukemien kanssa. Euroopassa mainosinvestointien sanotaan kasvavan tänä vuonna 12,1 prosentilla ja nousevan reiluun 130 miljardiin euroon. Eniten kasvua nähdään isoissa maissa, joista Espanja kehittyy nopeiten 16,6 prosentin kasvullaan.
Lue lisää: