Hämmästyn lähes joka kerta, kuinka taitavia sanankäyttäjiä suomalaiset ovat. Valmennettavani osaavat tuoda asiantuntemustaan yhä paremmin esiin sortumatta ammattijargoniin ja sivistyssanoihin. He käyttävät taitavasti myös tarinankerronnan keinoja.
On kuitenkin yksi esiintymisen tärkeä ulottuvuus, jota harva on ennen valmennusta miettinyt. Se on tunne. Kysyn aina valmennettavalta ensimmäisen treeniesiintymisen jälkeen, minkä tunteen hän halusi välittää yleisölleen. Lähes poikkeuksetta saan vastaukseksi kysyvän katseen.
Tunnepuoli jää helposti esiintymisen suunnittelussa huomioimatta, sillä onhan meitä ohjattu aivan pienestä pitäen pysymään asiassa. Olemme siinä kuitenkin jo sen verran harjaantuneita, että esiintymisemme työkalupakkiin mahtuu myös uusia asioita.
Jokainen meistä välittää esiintyessään jotain tunnetta, halusi tai ei.
Jokainen meistä välittää esiintyessään jotain tunnetta, halusi tai ei. Kehomme kieli, kuten ilmeemme ja asentomme, kertoo muutamissa sekunneissa yleisöllemme, mikä tuo tunne on. Tunne voi toki vaihdella esiintymisen aikana. Harva meistä haluaa tietoisesti siirtää eteenpäin esimerkiksi kiirettä, hermostuneisuutta tai vaikkapa väsymystä. Joskus saatamme napata tunteen tiedostamatta yleisön joukosta. Näin voi käydä kokeneellekin esiintyjälle, jos huomio on vain itse asiassa.
Kannustankin valmennettaviani miettimään jo esiintymisen suunnitteluvaiheessa pääviestin ohella yhden tunteen, jonka he haluavat välittää yleisölleen. Se voi olla innostus, energisyys tai vaikkapa rauhallisuus, jos kyseessä on kuohuttava asia. Tunteen valinnan jälkeen omaa esitystään voi suunnitella niin, että se sisältää elementtejä, jotka synnyttävät yleisössä kyseistä tunnetta. Monesti valmennettava päätyy esimerkiksi arvioimaan presentaationsa kuvien merkitystä uudesta näkökulmasta ja vähentämään tekstipainotteisten kalvojen määrää.
Tunne näkyy siinä, millaista soundia soimme ja miten itseämme kannamme.
Minulle on muutaman kerran ihan aiheellisesti huomautettu, että eihän ihminen pysty tunteitaan hallitsemaan. On totta, että tunnetta, kuten esiintymisjännitystä, ei noin vain pääse pakoon. Siksi ennen esiintymistä on tärkeää pysähtyä hetkeksi ja kuunnella, miltä minusta nyt tuntuu. On olemassa harjoituksia, joiden avulla esimerkiksi esiintymisjännitystä voi lievittää. Kun valittu tunnetila on selvillä, voi lähteä ohjaamaan itseään haluamansa tunteen suuntaan. Tässä auttaa myös toki esitys, jonka esiintyjä jo aiemmin on rakentanut valitun tunteen perusteella.
Tunteen tietoisella valinnalla olemme saaneet valmennuksissa kuorittua hyvistä esiintyjistä erinomaisia. Tunne nimittäin näkyy siinä, millaista soundia soimme ja miten itseämme kannamme. Tämä mielletäänkin monesti karismaksi, vaikka tosiasiassa kyse on taitavasta esiintymisestä. Ja se on mahdollista saavuttaa harjoittelun kautta.
Toni Perez tarkkailee median ja viestinnän maailmaa erityisesti hyvän elämän näkökulmasta. Viestintätoimiston toimitusjohtajana työskentelevä Toni uskoo, että suomalaisesta ytimekkäästä ja suoraselkäisestä viestinnästä olisi kansainväliseksi vientituotteeksi, kunhan pakkaukseen muistetaan lisätä ripaus tunnetta.