Elon Muskin Twitter-kaappaus saatiin vihdoin päätökseen viime viikolla. Tuskin kukaan osasi odottaa mitä tuleman pitää, vaikka Musk on tunnettu nopeista liikkeistään sekä (itselleen) selkeästä visiosta, jota kohti hän määrätietoisesti yrityksiään johtaa.
Vielä vahvistamattomien tietojen mukaan noin puolelle Twitterin henkilöstöstä on näytetty ovea ennen viime viikonloppua, ja arvioiden mukaan sama meno jatkunee myös tällä viikolla.
Muskin toiminta on herättänyt markkinassa epävarmuutta. General Motors ilmoitti ensimmäisten joukossa laittavansa Twitter-mainonnan hyllylle, ja mediatoimistojätti IPG on suositellut asiakkaillensa samaa.
Syy on selvä: viimeaikaiset muutokset Twitterin toiminnassa ovat saaneet yritykset skeptisiksi siitä, millaiseksi Twitter sisällöltään muovautuu. Millainen mediaympäristö se on jatkossa mainostaa?
Tämä, jos mikä, on suora lapasyöttö laatumedioille. Ne ovat kipuilleet kohta vuosikymmenen sen kanssa, että Metan, Googlen, LinkedInin ja Twitterin kaltaiset globaalit mediajätit ovat puskeneet online-mainonnan hintoja alas sekä ylipäänsä vähentäneet laadukkaan mediaympäristön arvoa ostajien silmissä.
Nyt, kun IPG:nkin kaltainen jätti kehottaa asiakkaitaan välttämään Twitteriä, ollaan yhtäkkiä tilanteessa, jossa olisi otollista nostaa mediaympäristön laatu isosti keskusteluun.
Pieniä paikallisia medioita kehutaan nopeiksi reagoimaan, ja sellaisia Suomenkin isot pelurit ovat vertailussa globaaleihin jätteihin. Saa nähdä, onko kotimaisesta mediakentästä laittamaan tätä lapasyöttöä sisään vai menetetäänkö ilmeisen hyvä mahdollisuus laadukkaan mediaympäristön merkityksestä viestimiseksi.
Kirjoittaja on MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin perustaja.
Lue myös:Twitteristä uhkaa tulla konservatiivien temmellyskenttä, jossa brändeille jää vain yksi vaihtoehto