Elinkeinoelämän keskusliitto Etla kertoo tuoreessa arviossaan, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna yksityisen kulutuksen kasvun vauhdittamana. Ennusteen mukaan yksityinen kulutus kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia, mutta raportissa kuitenkin huomautetaan, että kulutuksen elpyminen on riippuvaista koronarokotekattavuuden etenemisestä.
Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että jos rokotekattavuus nousee odotetusti, kotitaloudet uskaltavat taas käyttää palveluita. Mutta jos rokotteet eivät esimerkiksi suojaa virusmuunnoksilta, rajoituksia tulee olemaan jatkossakin ja kuluttaminen ei pääse kasvamaan.
Tällä hetkellä näkymät ovat kuitenkin positiiviset. Etlan arvio lupaa hyvää muun muassa markkinointialalle, jossa toivotaan, että kulutuksen kasvu lisää toimistojen työmäärää.
– Alan ihmisiltä kuulee kahdenlaista viestiä, mutta paljon puhutaan siitä, että näkymät ovat paremmat kuin aiemmin. Esimerkiksi viime kevään kaltaisen tilanteen ei uskota toistuvan, kertoo Suomen Markkinointiliitto ry:n (MARK) toiminnanjohtaja Sanna Laakkio toimistoväen fiiliksistä.
Monet toimistot olivat viime keväänä isossa kuopassa pandemiatilanteen puhjettua, ja monet niistä päätyivätkin lomauttamaan henkilöstöään.
Lue myös:
MarkkinointiUutiset selvitti: toimistoista puolen liikevaihto on laskenut korona-aikana
Rokotekattavuuden nousussa on yksi huolenaihe, joka on digitalisoitumisen hidastuminen. Lukuiset yritykset ovat ottaneet isoja digitaalisia loikkia pandemiatilanteen pakottamana, mutta digitrendi saattaa muuttua, kun maailma palaa normaaliin. Digitaalisen markkinoinnin kasvu jatkunee kaikesta huolimatta, mutta kehitysvauhti saattaa hidastua.
– Haluaisin sanoa, että yritykset eivät palaisi vanhaan, mutta toisaalta luulen, että ne yritykset, jotka eivät lähtökohtaisesti ymmärrä digitaalisuuden olevan pitkäkestoinen investointi tulevaisuuteen, palaavat osittain vanhoihin tapoihin. Se vähän hirvittää, Laakkio jatkaa.
– Digitaalinen kehitys ei ole mikään ongelma maan 500 suurimmalle yritykselle, mutta toivoisin, että pandemian aikana digitalisoituneet yritykset eivät jättäisi tulevaisuudessakaan kehittämättä verkkokauppojaan tai hoitamatta sosiaalisen median kanaviaan.
Laakkio sanoo, että markkinointialan ihmisillä on suuri vastuu kehityksen jatkumisen suhteen. Markkinointijohtajien täytyy tuoda yrityksissä toistuvasti esiin digitaalisuuteen liittyvien investointien merkitys, ja toimistojen täytyy toitottaa samaa asiaa asiakkailleen.