Jonas Leupe / Unsplash
Digitaalisuus

Hieman alle kolmannes alle 35-vuotiaista rajoittaa netissä ja älypuhelimella viettämäänsä aikaa

5.9.2023 9:33
Mikko Perttunen
Myös vanhemmissa ikäluokissa ruutuajan rajoittaminen on lisääntynyt.

Puhelimen ja netin käytön rajoittaminen heilahtelee eri ikäryhmissä vuosittain, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen elämä 2023 -tutkimuksesta. Alle 35-vuotiaat rajoittavat edelleen eniten netissä ja puhelimen parissa viettämäänsä aikaa, mutta myös 45–54-vuotiaiden keskuudessa rajoittaminen on yleistynyt pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna. Tämä ikäryhmä myös hyödyntää monipuolisemmin eri keinoja käytön rajoittamiseksi.

– Nuoremmissa ikäryhmissä korostuvat vahvemmin sekä digitaalisuuden positiiviset että negatiiviset puolet. Ero vanhempiin ikäluokkiin näkyy eritoten halukkuudessa ottaa käyttöön digitaalisia palveluita sekä digitaalisuuden koetuissa haitoissa, kuten keskittymiskyvyn häiriintymisessä, DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen kertoo tiedotteessa.

Kokonaisuudessaan rajoittamisen trendi on pysynyt suomalaisten keskuudessa melko tasaisena. Tänä vuonna käyttöä on rajoittanut kaikista vastaajista 22 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 24 prosenttia.

45–54-vuotiaista nyt 22 prosenttia rajoittaa omaa puhelimen ja netin käyttöään. Viime vuonna oman puhelimen käyttöä tässä ikäryhmässä rajoitti vain 14 prosenttia, ja netin käytön rajoittajien osuus on liikkunut 12–15 prosentin välillä viimeiset kolme vuotta.

– Tutkimustulokset osoittavat, että älylaitteiden käytön rajoittaminen on selvästi omaksuttu osaksi kuluttajien käyttäytymistä. Isossa kuvassa käytön rajoittamisessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia viime vuosina eli rajoittamisen trendi on vakiintunut, Tolvanen kertoo.

Käytetyin keino ruutuajan vähentämiseksi on kyselyn perusteella muu ajanviete. Muita suosittuja keinoja älyvapaahetkien varmistamiselle ovat puhelimen äänettömällä pitäminen ainakin osan päivästä, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja ilmoitusten pois päältä ottaminen viesteistä ja sähköposteista.

MAINOS

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.

MAINOS
MAINOS