Kaksi toimistomaailman jättiläistä, Omnicom Group ja Interpublic Group of Companies eli IPG kertoivat eilen yhdistymisestään.
Lopputuloksena on maailman suurin mainosalan konserni.
Tämä tarkoittaa sitä, että kun aiemmin mainosalalla katsottiin olevan neljä valtavaa kansainvälistä toimijaa eli niin sanotut ”Big Four”, putoaa määrä nyt kolmeen. Yhdistyneen Omnicomin lisäksi tähän joukkoon voidaan laskea brittiyhtiö WPP ja ranskalaistaustainen Publicis Groupe.
Uudella Omnicomilla tulee olemaan maailmanlaajuisesti yli 100 000 työntekijää.
Liiketoiminnallisesti mitattuna WPP oli viime vuonna 18,5 miljardin liikevaihdollaan listan ykkönen ja Publicis Groupe 15,8 miljardilla toiseksi suurin, mutta nyt yhdistyvien konsernien liikevaihto oli yhteensä 25 miljardia.
"Monilla työntekijöillä on myös kokemusta kummastakin konsernista."
– Onhan tämä historiallinen yhdistyminen, ja varsinkin Suomessa se tulee muodostamaan merkittävän kokonaisuuden, IPG Mediabrands Finlandin toimitusjohtaja Mika Häyrinen toteaa.
IPG:n brändejä Suomessa ovat Virta UM, Initiative, Kinesso, Marvelous ja Kuulas Helsinki.
Omnicomiin puolestaan kuuluvat muun muassa mainostoimistot TBWA/Helsinki ja Nord DDB sekä mediatoimistot OMD, Toinen PHD.
Häyrinen kertoo, että yhdistyminen vie oman aikansa, ja siihen asti toiminta jatkuu normaalina. Hän uskoo, että yhdistyminen tulee kuitenkin tulevaisuudessa merkittävästi vahvistamaan sitä, mitä asiakkaille pystytään tarjoamaan.
– Fiilikset ovat innostuneet. Olemme entistä vahvempia yhdessä. Monilla työntekijöillä on myös kokemusta kummastakin konsernista, joten ihmiset ovat toisilleen tuttuja, Häyrinen sanoo.
Hän uskoo, että käytännössä yhdistyminen tulee näkymään aikaisintaan ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Omnicomiin kuuluvan TBWA\Helsingin toimitusjohtaja Sami Tikkanen vahvistaa konsernin tiedotteeseen viitaten, että työt jatkuvat toimistoissa toistaiseksi normaalisti, ja kaupanteko etenee ensi vuoden aikana kestäen arviolta 6–9 kuukautta.
Häyrinen muistuttaa, että Mediabrands on laajentunut Suomessa myös yrityskaupoilla, joten tulossa olevat prosessit ovat tietyllä tavalla tuttuja.
– Olemme valtavan murroksen äärellä, ja varmasti alalla tullaan näkemään muitakin konsolidaatioita. Kilpailu on kovaa, ja ala on hyvinkin pirstaleinen. Vaihtoehtoja siis asiakkaille edelleen löytyy, Häyrinen sanoo.
Omnicom ostaa IPG:n osakevaihdolla, ja kaupan arvoksi on arvioitu yli 13 miljardia dollaria. Sopimuksen ehtojen mukaan IPG:n osakkeenomistajat saavat 0,334 Omnicomin osaketta jokaista omistamaansa IPG:n osaketta kohden. Kaupan toteutumisen jälkeen vanhan Omnicomin osakkeenomistajat omistavat noin 60 prosenttia yhdistyneestä yhtiöstä ja IPG:n osakkeenomistajat vastaavasti noin 40 prosenttia.
Omnicomin tiedotteessa arvioidaan, että yhdistymisen vuosittaiset synergiaedut vastaavat 750 miljoonan euron kustannuksia.