🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Harvoin markkinointialan uusi yritys herättää yhtä suurta mielenkiintoa kuin United Imaginations, joka lanseerattiin toukokuun alussa.
Kiinnostus uutta brändi- ja viestintätoimistoa kohtaan ei tosin yllätä: yrityksen taustalla on nimittäin poikkeuksellinen joukko ihmisiä.
United Imaginationsin perustajiin kuuluu muun muassa maineikkaasta TBWA-ketjusta tuttu kolmikko – Jyrki Poutanen (kuvassa oikealla), Steve Brown (toinen oikealta) ja Henri Valtere (vasemmalla). TBWA:n Helsingin-toimiston vastaavana luovana johtajana toiminut Poutanen oli globaalissa ketjussa arvostetussa asemassa, ja hänet on valittu muun muassa Adweekin maailman sadan luovimman ihmisen listalle. Brown puolestaan toimi TBWA-ketjussa innovaatiojohtajana. Valtere oli TBWA:lla asiakkuus- ja strategiajohtajana, minkä jälkeen hän työskenteli muun muassa Ivalo Creative Agencyn toimitusjohtajana.
United Imaginationsin neljäs perustajajäsen on journalisti Anu Ubaud (toinen vasemmalta), joka toimii vielä heinäkuun loppuun asti Helsingin Sanomien päätoimittajana. Ubaud on HS:n vastaavan päätoimittajan Kaius Niemen mukaan yksi kovimmista digitaalisen journalismin ammattilaisista Suomessa. Hän on saanut tunnustusta myös johtajaominaisuuksistaan, sillä Ubaud palkittiin viime vuonna Vuoden nuori johtaja -kilpailussa. Journalismin lisäksi häneltä löytyy viestintätoimistotaustaa.
Kiinnostusta United Imaginationsin ympärillä lisää entisestään sijoittajakaksikko, Robin Bade ja Tom Nickels. Bade tunnetaan muun muassa Markkinointiviestintätoimisto Mirumin perustajana ja digitaalisen markkinoinnin moniosaajana, Nickels puolestaan markkinointiteknologiayritys Avauksen ja uusmediayhtiö Satama Interactiven perustajana.
Jos tällaisesta katraasta ei saa aikaiseksi huippuluokan markkinointitoimistoa, niin ei mistään.
Mutta miksi nämä kovan tason ammattilaiset jättivät vanhat tehtävänsä ja päättivät alkaa yrittäjäksi toimialalle, jossa kilpailu on kovaa niin kotimaassa kuin ulkomailla? Vastaus on selkeä: he pystyvät tuomaan pöytään jotain uutta – jotain, joka luo yrityksille ja yhteiskunnalle entistä enemmän arvoa.
Vastaus tosin sopii monen muunkin uuden yrityksen suuhun, ja monien yritysten kohdalla voidaan puhua pelkästä puheesta – ei teoista. Onko näin United Imaginationsin kohdalla? MarkkinointiUutiset tapasi yrittäjänelikon ja selvitti, millä keinoin toimisto luo entistä enemmän arvoa asiakkailleen ja yhteiskunnalle.
– Me haluamme tuoda yhteiskunnallisen ulottuvuuden osaksi yritysten brändejä ja viestintää sekä luoda siitä keskeisen menestystekijän liiketoiminnassa. Lisäksi yritykset tulisi saada puhumaan yhteiskunnallisesti merkittävistä asioistaan innostavasti ja positiivisesti, ei ryppyotsaisesti. Meidän tärkein roolimme on olla muutoksen inspiroija ja innostaja, joka auttaa yrityksiä luomaan innovaatioita ja skaalaamaan niitä nopeasti, avaa Valtere.
Nelikon mukaan yritysten vastuullisuusviestintää vaivaa usein negatiivisuus. United Imaginations haluaakin muuttaa viestinnän kulmaa.
– Oli kyseessä sitten luontokato, ilmastonmuutos tai yhteiskunnallinen epäkohta, niin tapa tarjoilla viesti yleisölle on usein varsin vakava. Me haluamme viestiä muutoksesta positiivisesti ja tehdä siitä inspiroivaa ja innostavaa niin, että se aktivoi myös muita lähtemään mukaan, Valtere jatkaa.
Poutanen kiteyttää United Imaginationsin toiminnan kahteen sanaan: positiivinen muutos.
– Näiden sanojen ympärille pystyy rakentamaan merkityksellisyyttä, jolla muutetaan maailmaa. Haluamme toki auttaa yrityksiä muuttamaan myös liiketoimintansa aiempaa positiivisemmaksi. Tänä päivänä nämä asiat kulkevat käsi kädessä, Poutanen kertoo.
– Eikä ole mikään suuri salaisuus, että kun haetaan toiminnan tai käytöksen muutosta, pitää viestiä inspiroivasti ja mukaansa tempaavasti. Tämän haluaisin määrittävän meitä ja meidän tekemistä, hän jatkaa.
On selvää, että onnistuessaan United Imaginationsin vaikutus yhteiskuntaan voi olla iso. Ensinnäkin toimiston avulla suurten suomalaisten yritysten vastuullisuusviestintä voi nousta uudelle tasolle ja tällä keinoin saada ihmiset toimimaan entistä vastuullisemmin. Toiseksi, aiempaa paremmalla vastuullisuusviestinnällä yrityksille luodaan kilpailuetua, sillä tutkimukset toitottavat, että vastuulliset yritykset ovat jo nyt – mutta etenkin tulevaisuudessa – suurimpia menestyjiä.
Teorian tasolla United Imaginationsin bisnesajatus on toimiva, mutta miten vastuullisuusasioista onnistutaan viestimään aidosti kiinnostavasti? Brown on huomannut yrityksissä etenkin yhden ison ongelman, johon toimisto haluaa tarttua kiinni.
– Työskentelin Nesteelle, kun yhtiön nimestä jätettiin “Oil”-sana pois ja he aloittivat muutoksensa fossiilisista uusiutuviin polttoaineisiin ja materiaaleihin. Heillä oli jo silloin lukuisia innovaatioita uusiutuvien saralla, mutta niistä ei oltu viestitty kiinnostavasti. Innovaatiot olivat vain lehdistötiedotteina verkkosivujen syövereissä. Pulmana oli, että niitä ei oltu muotoiltu ollenkaan. Perinteisesti vastuullisuustoimenpiteen faktat ja luvut tulevat johtoryhmästä viestintäyksikköön, jossa kirjoitetaan tiedote annetun tiedon perusteella. Siitä välistä puuttuu asian muotoilu, jonka avulla vastuullisuudesta tehdään mielenkiintoista kuluttajille, Brown kertoo.
Nelikon työhistoriaa katsoessa asioiden muotoilu kiinnostavaksi pitäisi luonnistua. Suomessa etenkin TBWA\Helsinki on tehnyt viime vuosina lukuisia yhteiskunnallisesti tärkeitä kampanjoita kiinnostavasti. Toimisto onkin tunnettu vahvasta PR-keskeisyydestään, jonka avulla luodaan yhteiskunnallisesti kiinnostavia puheenaiheita.
– TBWA:n Lahti-yhteistyö on hyvä esimerkki. Lahdesta tuli Euroopan ympäristöpääkaupunki, ja he ovat tehneet kohta 40 vuotta töitä kestävän kehityksen eteen, mutta edes kaikki lahtelaiset itse eivät tienneet saavutuksista. Toimme yllätyksellisyyttä ja kiinnostavuutta Lahden ympäristöteemoihin, ja näin syntyi koko vuodeksi joukko tekoja ja kampanjoita, joissa muun muassa vietiin etätyöpisteitä metsään ja tehtiin hanhenkakasta olutta, Poutanen sanoo.
Lahti-yhteistyössä toimittiin juuri sillä tavalla kuin United Imaginations haluaisi toimia: tärkeästä aiheesta tehtiin mielenkiintoinen, ja luovalla ajattelulla ja työllä innovoitiin uutta. PR-osumia tuli merkittävä määrä aina isoja ulkomaisia medioita myöten.
Me haluamme viestiä muutoksesta positiivisesti ja tehdä siitä inspiroivaa ja innostavaa niin, että se aktivoi myös muita lähtemään mukaan
PR on myös United Imaginationsin yksi monista vahvuuksista. Sen saralla etenkin Ubaudin journalistitausta on tärkeä tekijä.
– Ilman Anua kauhukuvana olisi ollut, että me mainostoimistotaustaiset perustajat olisimme alkaneet monistaa jo aiemmin tehtyä. Meidän kolmen kupla pitää rikkoa, ja Anu on siinäkin mielessä täydellinen osa yhtälöä. Hän tuo meille kokemuksensa kautta syvää journalistista näkökulmaa, mikä on erittäin tärkeää, kun käsitellään herkkiä ja haastavia aiheita, Poutanen painottaa.
Poutanen tietää mistä puhuu, sillä hän tuntee Ubaudin muun muassa HS:n ja TBWA:n menestyskampanjan, kansainvälisesti palkitun The Land of Free Pressin kautta. Ubaud ja Poutanen tekivät tuolloin ensimmäistä kertaa yhteistyötä.
Tuokin kampanja on myös on oiva esimerkki siitä, miten vastuullisuusaiheesta tehdään mielenkiintoinen.
Ubaud on työnsä puolesta saanut seurata suomalaista yrityselämää aitiopaikalta, mikä on avannut monessa mielessä hänen silmiään. Hän on saanut huomata, mitä suomalaisyritysten vastuullisuus on ja mitkä ovat yritysten sudenkuoppia.
– Vastuullisuus on toistaiseksi monissa yrityksissä yksittäisiä tiedotteita tai viestintää, Ubaud kiteyttää.
United Imaginationsin ajattelumaailma lähteekin siitä, että positiivinen muutos alkaa yrityksen ytimestä. Sitä kautta syntyy vahva kokonaisuus ja kiinnostava brändi, joka tuo arvoa yhteiskunnalle.
– Olemme ison muutoksen edessä. Kyse ei ole enää yksittäisistä kampanjoista, vaan siitä, että isot kysymykset viedään yrityksen strategiaan ja ytimeen. Tässä asiassa meillä on kumppanina paljon annettavaa: pureudumme yritysten perusteisiin ja löydämme heille oikeat kulmat, Ubaud lupaa.
Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että United Imaginations sanelisi yrityksille, mitä niiden pitäisi tehdä ollakseen vastuullinen.
– Suomessa tehdään jo paljon hyvää vastuullisuustyötä, mutta menemällä yrityksen perusteisiin me osaamme auttaa siinä, miten vastuullisuustyöstä kerrotaan eteenpäin kiinnostavasti viestinnän ja luovuuden keinoin. Paljon hyviä vastuullisuustekoja on jäänyt pimentoon, kun niistä ei ole osattu viestiä oikein, Ubaud jatkaa.
Alusta lähtien on ollut selvää, että United Imaginationsia ei ole luotu vain kotimaan rajojen sisäpuolelle, vaan katse on vahvasti myös ulkomailla. Toiminta alkaa Suomesta, jossa yrityksellä on jo ensimmäiset asiakkaat, mutta virityksiä on ollut jo ulkomaillekin.
Kansainvälisyys on tietenkin looginen tavoite toimistolle, joka haluaa tehdä mahdollisimman suuren vaikutuksen yhteiskuntaan.
– Kansainväliset toimijat ovat isompia ja näkyvämpiä kuin kotimaan markkinassa pysyvät yritykset, joten ulkomailla toimimisella saamme aikaan paljon enemmän maailmanparantamisen näkökulmasta katsottuna, Valtere kertoo.
Mutta pääpaino on alkutaipaleella Suomessa.
– Täältä lähdemme hakemaan sopivimmat kumppanit. Suomessa on paljon mielenkiintoisia brändejä ja yrityksiä, joilla on kiinnostava polku edessään, Valtere jatkaa.
Ulkomaisissa yhtiöissä riittää kuitenkin runsaasti potentiaalia United Imaginationsin näkulmasta, koska vastuullisuus ei ole monissa paikoissa vielä yhtä tärkeä elementti yritystoiminnassa kuin Suomessa.
– Ulkomailla pöydät ovat täynnä “briiffejä” liittyen vastuullisuuteen, ja siellä niitä saatetaan katsoa huuli pyöreänä, koska liiketoiminnan ja brändin rakentaminen vastuullisuuden kautta on on heille uudempi asia kuin meille, kertoo Brown, jolta löytyy vahva tausta TBWA:n Keski-Euroopan toimistoista.
Perustajanelikon puheenvuoron jälkeen ei tarvitse epäillä, ovatko toimiston puheet pelkkiä puheita vai ei. Arvon tuominen yrityksille ja yhteiskunnalle vastuullisuuden kautta on ainoa asia, joka heitä ajaa eteenpäin. Heistä jokainen on myös osoittanut aiemmalla urallaan, että heillä on kyky tehdä haastavista aiheista koko kansan juttu. Se on koko yrityksen kivijalka, jonka päälle rakennetaan pikkuhiljaa uusia kerroksia. Aika näyttää, tuleeko talosta lopulta pienkerrostalo vai kokonainen pilvenpiirtäjä.